Pi±tek 26 Kwietnia 2024 | Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda os�b on-line [1] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kalendarium: Nie Przegap!
XV Miêdzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych odbêdzie siê w Jedlinie - Zdroju w dniach 4-8 lipca 2007 roku. Zamieszczamy program Festiwalu oraz opisy wykonawców.
Program 4 lipca (¶roda) godz. 19.00 - Inauguracja Festiwalu - „Binari” - Dulsori (Korea) - Park Pó³nocny godz. 23.00 - „Gloria” - Lwowski Teatr Woskresinnia (Ukraina) - Park Pó³nocny 5 lipca (czwartek) godz. 18.00 -Teatr Pinezka (Polska) - Park Zdrojowy godz. 21.30 - „Insekty’ - Teatr Feta (Polska) - Park Pó³nocny godz. 23.00 - Instalacja teatralna - Park Pó³nocny 6 lipca (pi±tek) godz. 18.00 - „Off Jedlina” - Laboratorium Snów (Polska) - Park Pó³nocny godz. 19.00 - „One Man Show” - Daredevile Chicken (Kanada) - Park Pó³nocny godz. 20.00 - „Moje miasto” - Kijowski Teatr M³ody (Ukraina) - Park Pó³nocny godz. 22.00 - „Hiob” - Lwowski Teatr Woskresinnia” (Ukraina) - Pa³ac Jedlinka 7 lipca (sobota) godz. 17.00 - „Dok±d” - Lajlonia - Jedlina Zdrój godz. 17.30 - „Nowe szaty Króla” - Grupa Artystyczna NIE£AD - Jedlina-Zdrój godz. 18.00 - „Rainbow squad” - Empik Jedlina godz. 19.00 - „Sport jednoczy” - Grupa Artystyczna NIE£AD - Jedlina-Zdrój godz. 22.00 - Zakoñczenie Festiwalu - "X-tradition" - Inzhest (Bia³oru¶) 8 lipca (niedziela) - V Dolno¶l±ski Festiwal Zupy godz. 15.00 - Rozpoczêcie Festiwalu godz. 18.00 - Og³oszenie werdyktu Jury godz. 18.30 - „One Man Show” - Daredevile Chicken (Kanada) godz. 21.00 - ABBA Show - Covery znanych przebojów szwedzkiej supergrupy pop. Informacja o spektaklach zespo³ach uczestnicz±cych w XV Miêdzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych w Jedlinie Zdroju. DULSORI – Korea Dulsori (dos³ownie ‘dziki rytm’) – koreañski zespó³ perkusyjny. Zosta³ za³o¿ony w roku 1984 z my¶l± o promocji pierwotnej sztuki koreañskiej prezentowanej we wspó³czesnym kontek¶cie. Stawia sobie za cel zachowanie tradycji poprzez o¿ywienie ducha staro¿ytnych ¶wi±t – festiwali, podczas których we wspólnym obrzêdzie ³±czy³a siê energia wszystkich jego uczestników. Od pocz±tku istnienia zespó³ eksperymentowa³ z ró¿nymi rodzajami dzia³añ opartych na oryginalnych ludowych rytmach. W rezultacie rozwin±³ wyj±tkowe widowiska, w których ¿ywio³owo pulsuj±ce d¼wiêki bêbnów s±siaduj± z elementami tañca oraz ¶piewu i w których hipnotyzuj±ca, wspaniale zsynchronizowana muzyka orientalna ³±czy siê z rytualn± ceremoni± przeniesion± z zamierzch³ych czasów. W poszukiwaniu nowej teatralnej formy dla muzycznego spektaklu zespó³ stworzy³ charakterystyczn± formu³ê - muzyka zespolona jest tu z interaktywn± zabaw±, osi±gaj±c± pe³niê poprzez komunikacjê z publiczno¶ci± i udzia³ widzów w przedstawieniu. Zachêcaj±c publiczno¶æ do uczestnictwa w spektaklu, Dulsori tworzy bliski zwi±zek miêdzy widzami i artystami. Wzajemne przenikanie energii, zjednoczenie duszy i cia³a oraz do¶wiadczenie tzw. „absolutnego szczê¶cia” s³u¿y budowaniu harmonii i wspólnoty, czêsto zagubionej we wspó³czesnym ¶wiecie. Ludzie, szczególnie mieszkañcy miast têskni± do natury i chcemy zaspokoiæ to ich pragnienie – mówi Moon Kap-Hyun, dyrektor Dulsori. Nasze przedstawienia czerpi± z wrodzonych ludzkich emocji - nienawi¶ci, strachu, i nieposkromionej z³o¶ci - by przekszta³ciæ je w zadziwiaj±c± energiê. Poprzez taniec i ¶piew w rytm bicia w bêbny, przedstawienie ogrzewa serca wype³niaj±c je rado¶ci±. Dziêki Dulsori do¶wiadczycie prawdziwej gor±czki i ekstatycznego prze¿ycia bycia naprawdê razem. Zespó³ wyrobi³ ju¿ sobie uznan± pozycjê w ¶wiecie festiwali teatrów ulicznych - wystêpowa³ setki razy w krajach ca³ego ¶wiata, m.in. na s³ynnym festiwalu muzyki folkowej WOMAD. Ostatnio by³ w Hong Kongu, Singapurze, Australii, Izraelu, Afryce, a w roku 2007 planuje europejskie tournee, którego czê¶ci± – obok prezentacji na festiwalach Sztuka Ulicy w Warszawie, Festiwalu Artystów Ulicy w Szczecinie i MFTU w Jedlinie Zdroju - ma byæ udzia³ w Thames Festival w Londynie (16.08.2007). Prowadzi te¿ warsztaty, zajêcia i obozy po¶wiêcone tradycyjnym sztukom Korei. LWOWSKI TEATR WOSKRIESINNIA (Ukraina) Lwowski Teatr Woskriesinnia zosta³ za³o¿ony w 1990 roku przez Jaros³awa Fedoryszyna. Bardzo szybko podbi³ serca publiczno¶ci prezentuj±c ¶wiatow± dramaturgiê, która nie mia³a szansy zago¶ciæ na ukraiñskich oficjalnych scenach. Krok po kroku, wypracowa³ w³asn±, charakterystyczn± formu³ê sceniczn±, ³±cz±c± tradycyjne psychologiczne aktorstwo z nowatorsk± form± plastyczn±. Sta³ siê lubiany, szanowany i rozpoznawany. Dla Jaros³awa Fedoryszyna ka¿de przedstawienie jest poszukiwaniem od zera najw³a¶ciwszych ¶rodków wyrazu i budowania formu³y Teatru. Wyra¿a on niepokój czasów, w jakich przysz³o nam ¿yæ i tworzyæ. Spektakle Lwowskiego Teatru Woskriesinnia maj± w³asny charakter, s± efektowne i prezentuj± wysoki kunszt sztuki aktorskiej. Na Jedliñskich Festiwalach teatr mia³ swoje premiery pirotechnicznej „Glorii” oraz „Hioba" opartego na tekstach Karola Wojty³y. Po latach artystycznych podró¿y po Europie chcia³bym przypomnieæ – jak na Jubileusz przysta³o - te dwa niebywa³e przedstawienia. KIJOWSKI TEATR M£ODY - UKRAINA Teatr za³o¿ony zosta³ w 1993 roku przez profesjonalnych aktorów teatru M³odego Widza w Kijowie. Do roku 2003 pracowa³ jako Kijowski Teatr Eksperymentalny na Akademii Mogiliañskiej w Kijowie, realizuj±c spektakle z klasycznego i wspó³czesnego repertuaru ¶wiatowego. W bardzo krótkim czasie sta³ siê niekwestionowanym liderem ukraiñskiego teatru studyjnego -przedstawienia Czekaj±c na Godota, Amphitrion, £ysa ¦piewaczka zdoby³y liczne nagrody na europejskich festiwalach. Od 1994 roku Zespó³ Anatolia Pietrowa rozpocz±³ produkcjê ulicznych spektakli teatralnych które by³y prezentowane m.in. w S³owacji, Niemczech, Dani , Cyprze, Tunezji, Turcji, Bahrajnie oraz na festiwalach teatralnych w Polsce. Znany jest z realizacji widowisk plenerowych : „Karnawa³” , „Marko Piekielny”, „Pomiêdzy niebem i ziemi±”, i „Ho³ubka”, które ³±cz± ekspresjê aktorsk± z tañcem i elementami o charakterze wizualnym, tradycyjnie u¿ywanymi w spektaklach plenerowych. Obecnie pracuje ipod patronatem s³ynnego Kijowskiego Akademickiego Teatru M³odego Spektakl oparty na legendzie ukraiñskiej opowiada historiê ma³ej dziewczynki , która oczami wyobra¼ni wyczaruje przed widzami swoje miasto. Pouczaj±ca historia z udzia³em króla i królowej , z³ej czarownicy , smoka i dobrego wilka . Nie tylko dla dzieci, za to z happy endem. W widowiskowym, barwnym scenograficznie spektaklu wykorzystano tradycyjne dla widowiska ulicznego elementy : szczud³a i efekty pirotechniczne. TEATR PINEZKA - Polska Teatr Pinezka Przemys³awa Grz±dzieli, powsta³ w Gdañsku w 1980roku. Przemys³aw Grz±dziela po Gdañskiej Szkole Baletowej przez 17lat pracowa³ zawodowo jako solista baletu m.in.w Operze Bydgoskiej, Polskim Teatrze Tañca w Poznaniu pod dyrekcj± Conrada Drzewieckiego, a nastêpnie Ewy Wycichowskiej, Operetce Wroc³awskiej, oraz by³ aktorem-mimem we Wroc³awskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Obecnie nadal tañczy go¶cinnie w spektaklach Polskiego Teatru Tañca w Poznaniu. Teatr Pinezka wystêpowa³ na festiwalach teatralnych w Avignone, Pary¿u, Lionie, Edynburgu, Londynie, Ankarze, Kijowie, Wilnie,Moskwie, Salonikach, Bañskiej Bystrzycy, Berlinie, Stuttgardzie, Dra¼nie, Gerlitz, Wiedniu, Zurichu, Baden, Sztokholmie, Oslo, Kopenhadze, Luxemburgu, Madrycie, Amsterdamie, Guadalaharze(Meksyk), Quito(Ekwador), oraz na wielu festiwalach w Polsce. Nazywany "cudownym dzieckiem" Festiwalu Teatru Ulicznego w Jeleniej Górze, poniewa¿ tam od pierwszego festiwalu wystêpowa³ i podpatruj±c innych klaunów uczy³ siê doskonal±c swój warsztat. Reprezentowa³ polsk± kulturê na Wystawie ¦wiatowej EXPO'92 Sewilla(Hiszpania),EXPO'2000Hanower(Niemcy), oraz na Targach Kultury, Sztuki i Turystyki w Berlinie i w Umea(Szwecja). Teatr Pinezka zdoby³ nagrody: dwukrotnie 1 miejsce na Baltic Festiwal Karlshamn'97,'99(Szwecja), 2 miejsce na Miêdzynarodowym Festiwalu Lalkarzy Solistów w £ódzi'99. 3 miejsce na Clown Festiwal Montbeliard'98(Francja), 3 miejsce na International Wandertheater Radebeul'96(Niemcy), oraz wiele wyró¿nieñ. Na Miêdzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek w Bielsko-Bia³ej'98 Przemys³aw Grz±dziela otrzyma³ nagrodê POLUNIMA za najlepsz± kreacjê aktorsk±. Przemys³aw Grz±dziela jest autorem wielu choregrafi do spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych w ca³ej Polsce. Zainscenizowa³ i wyre¿yserowa³ spektakl p.t. "Mimika" wed³ug podrêcznika szkolnego Wojciecha Bogus³awskiego w Teatrze Polskim w Poznaniu. Wyk³ada³ pantomimê na Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Bia³ymstoku. Przez 10 lat prowadzi³ warsztaty pantomimy na Biennale Tañca Wspó³czesnego w Poznaniu, oraz prowadzi w kraju i za granic± warsztaty twórcze dla dzieci, m³odzie¿y i doros³ych: "Plastyka ruchu i pantomima", "Sztuka cyrkowa", "Magia Teatru Lalek" i "Klaunada czyli Radosne warsztaty Komizmu". Spektakle Teatru Pinezka to wybuchowa mieszanka klaunady, pantomimy, tañca, akrobacji, marionetek, masek, szczude³, ¿onglerki, plucia ogniem, jazdy na monocyklu oraz improwizacji z publiczno¶ci±, czyli ¶wietna zabawa dla widza w ka¿dym wieku. W ubieg³ym roku – liczni widzowie Festiwalowi zapytali mnie dlaczego nie ma w Jedlinie Pinezki - no to rado¶nie odpowiadam – JEST! TEATR FETA - Gdañsk Teatr Feta powsta³ "na okoliczno¶æ" 300-lecia miasta Sankt Petersburg. W³adze miasta Gdañska chcia³y z okazji urodzin podarowaæ Wenecji Pó³nocy "artystyczny prezent". W ten sposób narodzi³ siê pomys³ debiutanckiego spektaklu "Goldwasser od Gdañszczan". Teatr Feta jest zarówno teatrem plenerowym jak i salowym. W sk³ad teatru wchodzi 30 osób w wieku od kilkunastu do ponad trzydziestu lat. Nie s± zawodowymi aktorami, s± w¶ród nich uczniowie, studenci, oraz przedstawiciele ró¿nych zawodów: architekt, muzyk, nauczyciel, dziennikarz, ekonomista, in¿ynier, specjalista od klimatyzacji, biolog molekularny... Wszystkich ich ³±czy jedno - mi³o¶æ do teatru. Zespó³ dzieli siê na tancerzy, szczudlarzy oraz aktorów dramatycznych. Za³o¿ycielem i dyrektorem grupy jest Elwira Twardowska W Jedlinie Zdroju przedstawi spektakl Insekty, premiera którego odby³a siê kilka tygodni przed Jedliñskim Festiwalem. DAREDEVIL CHICKEN – Kanada The Daredevil Chicken Club jest efektem po³±czenia siê talentu i wyobra¼ni znakomitych performerów Anny Goldman i Jonathana Taylora. Dziêki zdobytym do¶wiadczeniom w teatrze fizycznym, cyrku i klownadzie stworzyli unikalny tandem, który z powodzeniem wystêpuje na ca³ym ¶wiecie. Od przesz³o 9 lat razem wystêpuj± na ulicy, w teatralnej sali i na arenie cyrkowej W Jedlinie zobaczymy solo performance w wykonaniu Jonathana. Jonathan Taylor ukoñczy³ The Dell'Arte School of Physical Theater gdzie studiowa³ Physical Theater I uczy³ sie Klownady, uczêszcza³ do s³ynnego Ringling Bros. Clown College. Wystêpowa³ w wielu krajach ¶wiata: na arenach cyrkowych , festiwalach , i na ulicy. Przez 5 lat bra³ udzia³u w prawdziwym hicie off -Broadway tworzonym przez BlueManGroup. INZHEST – Bia³oru¶ W 1980 roku grupa studentów Miñskiego Instytutu Kultury (Slava Inoziemcev, Galina Yeryomina, Tatiana Tursko, Sergej Masyko, Sergei Shevc oraz bu³garski student Ivan Minchev) utworzy³a Zhest (ros. gest), w³asny teatr ruchu. Od tego czasu powsta³o 15 przedstawieñ, a arty¶ci przeszli ewolucjê rozpoczynaj±c od stosowania klasycznego mimu, przez techniki zwi±zane z commedi± dell arte, improwizacj± i wschodnimi sztukami walki a¿ po eksperymenty zwi±zane z japoñskim teatrem Butoh. Teatr, od 2001 roku wystêpuj±cy pod nazw± InZhest, wystêpowa³ w wielu krajach, m.in. w Rosji, na £otwie, w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Szwecji i Polsce. InZhest opracowa³ w³asn± technikê treningu warsztatowego Tañce Zwierz±t. Metoda s³u¿±ca pog³êbianiu cielesnego uto¿samiania siê z rol± ma swoje ¼ród³o w chiñskiej filozofii dziel±cej ¶wiat na piêæ elementów, które bywaj± przedstawiane w formie piêciu zwierz±t: tygrysa, ptaka, ma³py, wê¿a i smoka. "InZhest jest niecodziennym zjawiskiem bia³oruskiego teatru, to jedyna grupa w Miñsku, któr± mo¿na nazwaæ naprawdê eksperymentaln±." Slava Inozemcev jest g³ównym twórc± teatru plastycznego InZhest, z którego narodzi³ siê bia³oruski performance, choreograf, tancerz. W sferze zainteresowañ artysty znajduje siê groteska, archaiczne, rytualne formy, improwizacja, wszelkie odmiany psychofizycznego treningu, techniki tañca butoh. Uczestnik wielu europejskich festiwali i wydarzeñ artystycznych, m.in. OstWest (Bonn 1998), Ex&it! (Niemcy, Polska 1999), Things-time-theatre (Holandia 1999), Festiwal Sztuki Bia³oruskiej (Poznañ 2000). Wspó³pracuje stale z artystami europejskimi i z Japoñczykami (Atsushi Takenouchi, Yumiko Yoshioka). Jest wspó³organizatorem miñskiego miêdzynarodowego Festiwalu X-tradition. Zespó³ Teatru InZhest wypracowa³ oryginalny system treningu o nazwie "Tañce Zwierz±t". Pracê nad nim zapocz±tkowano pod kierunkiem Inozemceva w 1995 roku. Trening jest uniwersaln± metod±, która ³±czy praktykê pracy z cia³em z procesem pracy aktora/tancerza nad rol± (m.in. kreowanie wyobra¿eñ w ciele). W treningu mog± braæ udzia³ profesjonali¶ci jak i osoby poszukuj±ce nowych dróg psychofizycznego rozwoju. Baz± treningu jest pradawny chiñski system Piêciu Przemian. Piêæ podstawowych ¿ywio³ów - Drzewo, Ogieñ, Ziemia, Metal i Woda koreluje w nim z wyobra¿eniami zwierz±t, takich jak Tygrys, Ptak, Ma³pa, W±¿ i Smok. Ka¿de z nich uosabia specyficzny typ energii, rytmu i emocji. Uczestnicy warsztatu "Tañce Zwierz±t" tworz± jasny psychofizyczne wyobra¿enie "Elementu Zwierzêcego", pracuj±c na zmianê w parach i w grupie. Trening jest syntez± elementów tañca butoh, body improvisation, kung-fu i akrobacji. Prowadzi do g³êbokiej i gruntownej odnowy si³ witalnych cz³owieka. |
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
:: Oficjalne treningi tras± 35. Sudeckiej 100!
W dniach 26.04, 12.05 oraz 19.05 zapraszamy wraz z Grup± Biegow± Dzikowiec na oficjalne treningi tras± tegorocznej 100. W tym roku biegniemy podobnie jak w 2023 roku.
:: Stop dzikim wysypiskom ¶mieci
:: Pieni±dze dla Gminy G³uszyca
:: Zamek Grodno do³±cza do Porozumienia „Na Szlaku Zamków Piastowskich”
:: Do Kamiennej Góry przyjedzie dom w czê¶ciach
Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||