Startuj z nami | Dodaj do ulubionych
Sobota 4 Maja 2024 Imieniny: Floriana, Micha³a, Moniki     os�b on-line [1]


Dzienny motyl o niebieskich skrzyd³ach wystêpuj±cy niemal wszêdzie. W Sudetach na ³±kach i w lasach oprócz znacznych wysoko¶ci. Tu pod Che³mcem niedaleko Szczawna Zdroju.
fot. M. Szafirski

infoEXPRESS









poznaj SUDETY

wstecz strona g³ówna
26 Listopada 2014, 08:40 | Aktualności

Wspólne stanowisko strony pracodawców Trójstronnej Komisji ds. Spo³eczno-Gospodarczych dotycz±ce propozycji zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Pracodawcy chc± zmian w umowach terminowych
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy dotycz±cy umów terminowych powinien w wiêkszym stopniu uwzglêdniaæ specyfikê polskiego rynku pracy. Zbytnie usztywnienie zasad stosowania umów na czas okre¶lony mo¿e spowodowaæ skutki odwrotne od zamierzonych – zamiast przyczyniæ siê do ich szerszego stosowania mo¿e doprowadziæ do wzrostu zatrudnienia innego ni¿ na podstawie Kodeksu pracy - uwa¿aj± we wspólnym stanowisku Konfederacja Lewiatan, BCC, Pracodawcy RP i Zwi±zek Rzemios³a Polskiego.
Poni¿ej stanowisko organizacji pracodawców dotycz±ce umów terminowych.


Wspólne stanowisko strony pracodawców
Trójstronnej Komisji ds. Spo³eczno-Gospodarczych
dotycz±ce propozycji zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

I. Uwagi szczegó³owe
1) Nie wyra¿amy zgody na proponowany sposób limitowania umów o pracê zawieranych na czas okre¶lony. Nie do przyjêcia jest okres 33 miesiêcy i jednoczesna dopuszczalna trzykrotno¶æ ich zawierania w ci±gu tego okresu (nowe brzmienie art. 25 1 § 1 k.p.).
Zgodnie z projektem, okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracê na czas okre¶lony oraz ³±czny okres zatrudnienia na podstawie takich umów zawieranych miêdzy tymi samymi stronami stosunku pracy, nie bêdzie móg³ przekraczaæ 33 miesiêcy, a ³±czna liczba tych umów nie bêdzie mog³a przekraczaæ trzech. Je¿eli okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracê lub umów o pracê na czas okre¶lony przekracza³by 33 miesi±ce lub liczba takich umów przekroczy³aby trzy to od nastêpnego dnia po up³ywie 33-miesiêcznego okresu zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy pracownik by³by traktowany, jak zatrudniony na podstawie umowy o pracê na czas nieokre¶lony. Przy czym uzgodnienie miêdzy stronami w trakcie trwania umowy o pracê na czas okre¶lony d³u¿szego okresu wykonywania pracy na podstawie tej umowy uwa¿ane bêdzie za zawarcie, od dnia nastêpuj±cego po jej rozwi±zaniu, nowej umowy o pracê na czas okre¶lony w rozumieniu tych przepisów.
2) Propozycja ograniczenia do 33 miesiêcy czasu trwania umów tego rodzaju jest sprzeczna z wcze¶niejszymi zapowiedziami Pana Ministra W³adys³awa Kosiniaka-Kamysza, który deklarowa³, i¿ bêdzie to 36 miesiêcy. Ponadto w naszej ocenie limit na poziomie 2 lat i 9 miesiêcy jest oderwany od warunków rynkowych, gdzie najczê¶ciej zawierane s± umowy na pe³ne lata. Co wiêcej, limit 33 miesiêcy nie koresponduje z 3-miesiêcznym okresem wypowiedzenia wskazanym w art. 36 § 1 k.p., który odnosi siê do zatrudnienia trwaj±cego co najmniej 3 lata.
Podtrzymujemy swoje stanowisko, ¿e okres umów na czas okre¶lony powinien wynosiæ 48 miesiêcy.
3) Nie widzimy potrzeby wprowadzania drugiego ograniczenia w postaci ustalenia dopuszczalnej liczby umów na czas okre¶lony. Nie ma te¿ przewidzianych przerw, które pozwala³yby powtórnie zastosowaæ ten mechanizm. St±d rodzi siê pytanie, czy po wej¶ciu w ¿ycie nowych przepisów danego pracownika bêdzie mo¿na zatrudniaæ w ca³ym okresie jego aktywno¶ci zawodowej maksymalnie przez 33 miesi±ce lub 3 umowy na czas okre¶lony. Je¿eli tak, to na przyk³ad jak po 10 latach i wiêcej od rozwi±zania ostatniej umowy nale¿y badaæ czy pracownik by³ ju¿ zatrudniony przez konkretnego pracodawcê. Pracownik, przy nawi±zaniu umowy nie ma obowi±zku przedstawiania ¶wiadectwa pracy i w trakcie zatrudnienia mo¿e siê okazaæ, ¿e zamiast na czas okre¶lony zosta³ on w ¶wietle przepisów zatrudniony na czas nieokre¶lony.
Dyrektywa Rady 99/70/WE ( klauzula 5) nakazuje wybraæ jeden lub wiêcej ¶rodków ograniczaj±cych nadu¿ycia w zawieraniu umów na czas okre¶lony, tj.:
a) obiektywne powody;
b) maksymaln± ³±czn± d³ugo¶æ kolejnych umów;
c) liczbê odnowieñ takich umów;
oraz ustalenie na jakich warunkach te umowy:
a) bêd± uwa¿ane za „kolejne”;
b) bêd± uwa¿ane za umowy o pracê na czas nieokre¶lony.
Zatem przepisy unijne wyra¼nie stanowi± o kolejnych umowach, nie za¶ o wszystkich.
St±d, je¿eli postulat likwidacji wielokrotno¶ci umów nie zosta³by przyjêty, to nale¿y zrezygnowaæ z liczby odnowieñ takich umów (w projekcie mowa jest o trzech umowach) na rzecz okre¶lenia, które umowy s± umowami kolejnymi, na wzór obowi±zuj±cego obecnie 25 1 k.p. Proponujemy, aby po przerwie trwaj±cej 3 miesi±ce limitowany okres (a nie jak w projekcie 33 miesi±ce) by³ liczony od nowa.
4) Przygotowany projekt realizuje propozycje strony pracodawców dotycz±ce potrzeby sformu³owania katalogu wyj±tków od limitowania zatrudnienia na podstawie umów na czas okre¶lony (nowy art. 25 1 § 4 k.p.). Popieramy wprowadzenie wyj±tków, zgodnie z którymi limity ograniczaj±ce zatrudnienie na podstawie umowy lub umów o pracê na czas okre¶lony nie bêd± dotyczy³y umowy zawartej w celu:
- zastêpstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecno¶ci w pracy,
- wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
- wykonywania pracy przez okres kadencji,
- a tak¿e gdy pracodawca wska¿e obiektywne przyczyny le¿±ce po jego stronie, które uzasadniaj± zatrudnienie na czas okre¶lony w zwi±zku z okresowymi potrzebami pracodawcy.
Naszym zdaniem przes³anka wystêpowania „obiektywnych przyczyn” le¿±cych po stronie pracodawcy powinna byæ uzupe³niona przyczynami, które mog± te¿ le¿eæ po stronie pracownika. W praktyce zdarzaj± siê sytuacje, kiedy to sam pracownik (np. ze wzglêdu na zobowi±zanie kredytowe) jest zainteresowany zawarciem d³u¿szej umowy. Dlatego proponujemy, aby projekt uwzglêdnia³ w tym zakresie równie¿ potrzeby i preferencje pracowników.
5) Zgodnie z nowym art. 25 1 § 5 k.p. na pracodawcê ma zostaæ na³o¿ony obowi±zek zawiadomienia inspekcji pracy w terminie 5 dni roboczych o zawarciu umowy, o której mowa w pkt 4 § 4 art. 25 1 k.p, wraz z podaniem przyczyn jej zawarcia.
Nie popieramy tego rozwi±zania. W naszej ocenie jest to wymóg, który nie daje korzy¶ci ¿adnej stronie, a wrêcz przeciwnie - bêdzie to dla pracodawców, jak i dla inspekcji dodatkowy obowi±zek administracyjny. Dotychczasowe kompetencje inspektorów pracy nie obejmuj± prowadzenia kontroli czy weryfikacji prawnej takich informacji, które s± uprawnieniem s±dów. Obowi±zek ten sta³by siê zatem bezprzedmiotowy. Argument ten podnosi tak¿e sama Pañstwowa Inspekcja Pracy, dlatego postulujemy rezygnacjê z tego rozwi±zania.
6) Nale¿y utrzymaæ katalog umów o pracê, które obecnie obowi±zuj± na mocy art. 25 k.p. Nie zgadzamy siê na likwidacjê umowy o pracê zawieranej na czas wykonania okre¶lonej pracy. Przeciwnie - uwa¿amy, ¿e nale¿y wprowadziæ do niej dwutygodniowy okres wypowiedzenia. Natomiast dla umów o prace sezonowe, dorywcze nale¿y wprowadziæ okres wypowiedzenia krótszy ni¿ 2 tygodnie. To rozwi±zanie nie stoi w sprzeczno¶ci z dyrektyw± 99/70/WE pkt 10 postanowieñ ogólnych za³±cznika. Brak takich unormowañ mo¿e skutkowaæ „ucieczk±” pracodawców od umów o pracê, co jest powszechnie krytykowane w kontek¶cie nazywania ich „umowami ¶mieciowymi”.
7) Nale¿y utrzymaæ odrêbno¶æ umowy na zastêpstwo przez zachowanie obecnie obowi±zuj±cego okresu wypowiedzenia. Nie jest zasadne traktowanie tej umowy na równi z typow± umow± na czas okre¶lony, gdy¿ inny jest zarówno cel, jak i d³ugo¶æ jej trwania.
Proponujemy art. 331 k.p. w brzmieniu: „Okres wypowiedzenia umów o pracê zawartych na czas okre¶lony, o których mowa w art. 251 § 4 pkt 1) - 2) wynosi 3 dni robocze.”.
8) Zgodnie z projektem umowy na zastêpstwo oraz umowy na czas wykonania okre¶lonej pracy (zmieniony art. 25 § 1 k.p.). mia³yby funkcjonowaæ na zasadzie wyj±tku od limitu 33 miesiêcy, w ramach przes³anek okre¶lonych w art. 25 1 § 4 k.p. Naszym zdaniem nale¿y zachowaæ dotychczasowe zasady dotycz±ce funkcjonowania tych umów. Inspekcja pracy nie stwierdza nieprawid³owo¶ci w stosowaniu umów tego rodzaju, dlatego rezygnacja z ich odrêbno¶ci nie jest uzasadniona.
9) Nie popieramy wprowadzenia nowej formu³y zawierania umów na okres próbny. Konsekwentnie postulujemy wyd³u¿enie okresu ich trwania do 6 miesiêcy. Mimo ¿e ta umowa jest jedn± z umów terminowych, to jednak ró¿ni siê od innych szczególnym przeznaczeniem i fakultatywno¶ci± jej zawierania. Umowa na okres próbny ma na celu sprawdzenie kompetencji i umiejêtno¶ci pracownika do pracy oraz zapoznanie siê pracownika z warunkami pracy w danym zak³adzie pracy.
Nale¿y podkre¶liæ, ¿e zatrudnienie pracownika na podstawie umowy na okres próbny jest nieobowi±zkowe i dlatego nie powinna ona byæ uwzglêdniana przy wyja¶nianiu powodu przyjêcia 33-miesiêcznego limitu trwania umów na czas okre¶lony.
Strony stosunku pracy powinny mieæ mo¿liwo¶æ skorzystania z d³u¿szego okresu próbnego. W obecnych warunkach, gdy firmy wdra¿aj± nowoczesne technologie, wprowadzaj± ró¿ne innowacje, powierzaj± pracownikom drogi i wymagaj±cy szczególnych umiejêtno¶ci sprzêt, stosuj± atypowe rozwi±zania w zakresie organizacji pracy, ograniczaj± zakres podporz±dkowania daj±c pracownikom wiêkszy zakres swobody i samodzielno¶ci, nie mo¿na przyj±æ, ¿e racjonalny okres próbny wynosi zaledwie 3 miesi±ce.
Nie do przyjêcia jest argument o mo¿liwo¶ci zawarcia kolejnej umowy na maksymalny okres 3 miesiêcy, gdy chodzi o wypróbowanie pracownika ubiegaj±cego siê o zatrudnienie do innego rodzaju pracy. Taka okoliczno¶æ dotyczy sporadycznych przypadków, dlatego projekt zmiany nie rozwi±zuje kluczowego problemu, jakim jest sprawdzenie kwalifikacji pracownika ubiegaj±cego siê o pracê na stanowisku wymagaj±cym odpowiednich predyspozycji, posiadania okre¶lonych cech zawodowych i osobistych. Przy skomplikowanych technologiach wprowadzenie pracownika i sprawdzenie umiejêtno¶ci mo¿e trwaæ nawet rok.
Uwa¿amy, ¿e proponowana zmiana odnosz±ca siê do mo¿liwo¶ci ponownego zawarcia umowy na okres próbny jest niewystarczaj±ca, gdy¿ jedynie przenosi na grunt Kodeksu pracy dotychczasowe orzecznictwo s±dowe (dodany § 3 art. 25 k.p.).
10) Popieramy uzale¿nienie okresów wypowiedzenia umowy o pracê na czas okre¶lony i umowy o pracê na czas nieokre¶lony od d³ugo¶ci sta¿u pracy u danego pracodawcy.
D³ugo¶æ okresu wypowiedzenia powinna byæ uzale¿niona od sta¿u pracy, co wynika z wyroku Trybuna³u Sprawiedliwo¶ci Unii Europejskiej z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie C 38/13. W naszej opinii okresy wypowiedzenia umów na czas okre¶lony powinny byæ zbli¿one do okresów wypowiedzenia przy umowach na czas nieokre¶lony (art. 36 k.p.). Uwa¿amy, ¿e utrzymanie 3-miesiêcznego okresu wypowiedzenia nie jest zasadne.
Postulujemy wprowadzenie nastêpuj±cych okresów wypowiedzenia:
• 2 tygodnie – je¿eli pracownik by³ zatrudniony krócej ni¿ 12 miesiêcy,
• 1 miesi±c – je¿eli pracownik by³ zatrudniony co najmniej 12 miesiêcy,
• 2 miesi±ce – je¿eli pracownik by³ zatrudniony co najmniej 36 miesiêcy.
W celu wyja¶nienia w±tpliwo¶ci dotycz±cych liczenia okresu zatrudnienia nale¿y doprecyzowaæ, ¿e chodzi o „nieprzerwany” sta¿ pracy u danego pracodawcy.
Nie akceptujemy dwutygodniowego okresu wypowiedzenia przy pracach sezonowych i dorywczych. W praktyce czêsto trwaj± one bardzo krótko, wówczas nie ma zachowanej proporcji miêdzy d³ugo¶ci± umowy a okresem jej wypowiedzenia (np. jednomiesiêczna umowa z dwutygodniowym okresem wypowiedzenia).
11) Przy okazji zmiany d³ugo¶ci okresów wypowiedzenia nale¿y dokonaæ zmiany liczenia okresu wypowiedzenia. Zamiast obecnego art. 30 § 21, który brzmi: „Okres wypowiedzenia umowy o pracê obejmuj±cy tydzieñ lub miesi±c albo ich wielokrotno¶æ koñczy siê odpowiednio w sobotê lub w ostatnim dniu miesi±ca”. Postulujemy wprowadzenie liczenie terminów od dnia wrêczenia wypowiedzenia pracownikowi.
12) Pozytywnie oceniamy propozycjê przewiduj±c±, ¿e pracodawca bêdzie mia³ prawo do jednostronnego zwolnienia pracownika z obowi±zku ¶wiadczenia pracy w okresie wypowiedzenia (nowy art. 36 2 k.p.). Zdarzaj± siê bowiem sytuacje, kiedy jakakolwiek wspó³praca stron w okresie wypowiedzenia nie jest mo¿liwa. Jednak nale¿y przewidzieæ mo¿liwo¶æ, ¿e pracownik ma obowi±zek stawiæ siê do pracy na wezwanie pracodawcy. W przeciwnym razie mo¿e uznaæ, ¿e jego zwolnienie z obowi±zku ¶wiadczenia pracy jest nieodwracalne.
13) Zgadzamy siê z potrzeb± zmiany zasad dotycz±cych wydawania ¶wiadectw pracy dla pracowników pozostaj±cych w zatrudnieniu, gdy¿ powoduj± one praktyczne trudno¶ci po stronie pracodawców zwi±zane z liczeniem 24-miesiêcznego okresu. Jednak w naszej ocenie proponowane brzmienie art. 97 § 1 1 k.p. równie¿ nie eliminuje tych w±tpliwo¶ci. Ponadto przepis ten wskazuje na okres 24 miesiêcy, co nie koresponduje z propozycj± wprowadzenia limitu zatrudnienia na podstawie umów na czas okre¶lony wynosz±cym 33 miesi±ce. Naszym zdaniem brak uzasadnienia do wydawania ¶wiadectwa pracy po 24 miesi±cach.
14) W nawi±zaniu do zmienianego art. 177 § 3 k.p. i usuniêcia z tego przepisu umowy na czas wykonania okre¶lonej pracy, zwracamy uwagê na konieczno¶æ modyfikacji równie¿ § 31 tego artyku³u, który odnosi siê do umowy na zastêpstwo.
15) Nasze w±tpliwo¶ci dotycz± przepisów przej¶ciowych (art. 5 ust. 1 i ust. 2 projektu ustawy). Obawiamy siê, ¿e stosowanie nowej regulacji równie¿ do trwaj±cych umów na czas okre¶lony mo¿e skutkowaæ ich wypowiadaniem przez pracodawców jeszcze przed wej¶ciem w ¿ycie nowelizacji. Zaproponowana regulacja spowoduje, i¿ ju¿ w dniu wej¶cia w ¿ycie zmian, umowy o pracê zawarte na czas okre¶lony, których czas trwania pod dniu wej¶cia w ¿ycie ustawy przekraczaæ bêdzie okres 33 miesiêcy, zostan± z mocy prawa uznane za umowy o pracê na czas nieokre¶lony. W celu unikniêcia ryzyka wcze¶niejszego wypowiadania umów na czas okre¶lony proponujemy, aby nowe zasady dotyczy³y jedynie umów zawartych po dniu wej¶cia w ¿ycie nowelizacji. Ponadto w ten sposób nie dojdzie do naruszenia konstytucyjnych zasad – niedzia³ania prawa wstecz oraz zaufania obywateli do pañstwa i stanowionego przez nie prawa.

Ponadto postulujemy wprowadzenie zmian, które by³y zawarte we wspólnym stanowisku organizacji pracodawców.
Oczekujemy, ¿e zostan± dokonane nastêpuj±ce zmiany:
1. zniesienie obowi±zku podawania przez pracodawcê przyczyny wypowiedzenia umowy o pracê zawartej na czas nieokre¶lony u pracodawców zatrudniaj±cych do 20 pracowników;
2. ograniczenie katalogu grup pracowników korzystaj±cych ze szczególnej ochrony stosunku pracy, a w szczególno¶ci skrócenie 4-letniego okresu ochrony przedemerytalnej (art. 39 k.p.);
3. modyfikacja zasad konsultacji zamiaru rozwi±zania umowy na czas nieokre¶lony poprzez wprowadzenie kontroli równoleg³ej, a nie uprzedniej (art. 38, 52 i 53 k.p.).

Dodatkowo bior±c pod uwagê charakter zmian zaproponowanych w projekcie ustawy, który w sposób znacz±cy ogranicza elastyczno¶æ pracodawców, postulujemy o jednoczesne wprowadzenie zmian w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, które zapewni± polskim pracodawcom mo¿liwo¶æ czê¶ciowego zachowania elastyczno¶ci, przez:
1) Zniesienie ograniczenia rodzaju prac wykonywanych przez pracownika tymczasowego.
Zakaz wykonywania przez pracowników tymczasowych prac szczególnie niebezpiecznych w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237 15 Kodeksu pracy nie jest uzasadniony ze wzglêdu na ochronê pracowników tymczasowych lub wymogi zdrowia i bezpieczeñstwa w pracy. Ka¿dy pracownik, zarówno tymczasowy, jak i bezpo¶rednio zatrudniony przez pracodawcê u¿ytkownika, przed rozpoczêciem pracy podlega takim samym badaniom lekarskim oraz przechodzi takie samo szkolenie z zakresu bezpieczeñstwa i higieny pracy. Nie ma równie¿ ¿adnych ró¿nic, je¿eli chodzi o poziom ochrony BHP zapewnianej obu grupom pracowników w trakcie wykonywania pracy. W zwi±zku z tym nie ma ¿adnych argumentów zwi±zanych z potrzeb± ochrony pracowników tymczasowych, t³umacz±cych wy³±czenie mo¿liwo¶ci wykonywania przez nich prac szczególnie niebezpiecznych.
Zniesienie tego zakazu jest uzasadnione ze wzglêdu na wskazan± w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2008.104.WE z 19.11.2008 r. o pracy tymczasowej potrzebê zapewnienia w³a¶ciwego funkcjonowania rynku pracy, poniewa¿ ogranicza on dostêp pracowników tymczasowych do rynku pracy.
2) Wyd³u¿enie okresu zatrudnienia pracowników tymczasowych do 24 miesiêcy. Pracodawcy u¿ytkownicy, których dzia³alno¶æ poddaje siê ca³orocznej sezonowo¶ci i niepewno¶ci w zakresie bie¿±cych obrotów, maj± czêsto sta³± potrzebê uzupe³niania personelu sta³ego pracownikami tymczasowymi. Tacy pracodawcy inwestuj± w wyszkolenie pracowników tymczasowych. Dla tych pracodawców okres 18 miesiêcy dozwolonego zatrudniania pracownika tymczasowego jest okresem nie znajduj±cym gospodarczego uzasadnienia i powoduj±cym utratê do¶wiadczonego pracownika. Ograniczenie okresu zatrudnienia pracownika tymczasowego do 18 miesiêcy nie jest uzasadnione interesem ogólnym i nie realizuje celu ochrony pracownika tymczasowego.
Przedk³adaj±c niniejsze stanowisko chcemy podkre¶liæ wolê dalszego udzia³u w procesie legislacyjnym. Mamy nadziejê, ¿e wspólna praca rz±du i partnerów spo³ecznych doprowadzi do konsensusu i ostateczny kszta³t rozwi±zañ prawnych zostanie przyjêty z aprobat± i zrozumieniem ka¿dej ze stron dialogu spo³ecznego.

Konfederacja Lewiatan

¼ród³o: dp.org.pl


Przeczytany [1189] Dodaj komentarz


KOMENTARZE:
Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. Redakcja portalu Twoje Sudety nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii.

Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta.




Nie Przegap!
OG£OSZENIA


S O N D A
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
S± przesadne, a¿ takiego wielkiego zagro¿enia przecie¿ nie ma 100.00%
Uwa¿am, ¿e wprowadzone przepisy s± uzasadnione i ka¿dy powinien siê do nich stosowaæ 0.00%
Nie mam zdania0.00%

Wiadomo¶ci // region

:: Oficjalne treningi tras± 35. Sudeckiej 100!
W dniach 26.04, 12.05 oraz 19.05 zapraszamy wraz z Grup± Biegow± Dzikowiec na oficjalne treningi tras± tegorocznej 100. W tym roku biegniemy podobnie jak w 2023 roku.

:: Stop dzikim wysypiskom ¶mieci
Do Urzêdu Gminy Nowa Ruda nap³ywa wiele zg³oszeñ dotycz±cych powstawania tzw. „dzikich wysypisk ¶mieci”. Odpady, które s± najczê¶ciej wyrzucane w miejscach do tego nieprzeznaczonych to zu¿yte opony, odpady wielkogabarytowe, zu¿yty sprzêt elektryczny i elektroniczny czy odpady budowlane.

:: Pieni±dze dla Gminy G³uszyca
Gmina G³uszyca ma przyjemno¶æ poinformowaæ mieszkañców o otrzymaniu dotacji z bud¿etu Województwa Dolno¶l±skiego w ramach "Dolno¶l±skiego Funduszu Pomocy Rozwojowej 2024". Projekt "Modernizacja drogi gminnej oraz budowa o¶wietlenia ulicznego w celu podniesienia poziomu bezpieczeñstwa drogowego" zosta³ dofinansowany kwot± 178 100,00 z³, przy ca³kowitej warto¶ci zadania wynosz±cej 241 141,78 z³.

:: Zamek Grodno do³±cza do Porozumienia „Na Szlaku Zamków Piastowskich”
Warownie pe³ne tajemnic, niezg³êbionych sekretów i niesamowitych legend maj± w sobie co¶… magnetycznego. Ta niewypowiedziana magia wabi zagorza³ych poszukiwaczy przygód i niewielu jest w stanie oprzeæ siê temu zamkowemu urokowi.

:: Do Kamiennej Góry przyjedzie dom w czê¶ciach
W dniach od 8 do 15 kwietnia na ul. ¦ciegiennego (od skrzy¿owania z ulic± J. Lompy do Ronda Niepodleg³o¶ci) zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Jest to zwi±zane z transportem i monta¿em modu³ów domu komunalnego, który powstaje na tej ulicy.


Archiwum

Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
Maj 2024
Po Wt Sr Cz Pi So Ni
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031


Copyright Twoje Sudety © 2004 | Wszelkie prawa zastrze¿one. Kopiowanie lub jakiekolwiek inne powielanie i wykorzystywanie wszelkich materia³ów zamieszczonych w serwisie - bez zgody redakcji - wzbronione. Kontakt: redakcja@twoje-sudety.pl
Kontakt w sprawie reklam na serwisie

polityka oczami kobiet - doradca biznesowy play - ceramika Boles³awiec kropka - dom seniora strzegom - minikoparka Legionowo - przepusty kablowe