Sobota 21 Wrze¶nia 2024 | Imieniny: Darii, Mateusza, Wawrzyñca os�b on-line [1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kalendarium: Nie Przegap!
IV Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z Martw± Natur± — 31.03-13.05.2007.
Dzi¶ pragniemy daæ artystom kolejn± mo¿liwo¶æ poszerzenia i twórczej eksploatacji formu³y martwej natury. Liczymy na powstanie prac, które pozwol± spojrzeæ na problem z wielu stron, byæ mo¿e takich, które dotychczas nie by³y dostrze¿one Mamy nadziejê pokazaæ i¿ martwa natura nie jest martwa - ¿yje na swój sposób w³asnym ¿yciem i ¿ycie to afirmuje. Jacek M. Rybczyñski „O³tarze graficzne” — 31.03-13.05.2007 r. Retrospektywna wystawa ponad 100 prac - obiektów graficznych oraz grafik z lat 1965 – 2006, artysty osiad³ego w Starej Morawie, ko³o Stronia ¦l±skiego, gdzie w Wapienniku prowadzi galeriê, spotkania autorskie dla plastyków, muzyków, literatów. Jacek M. Rybczyñski urodzi³ siê w 1939 roku w Poznaniu. W 1965 roku uzyska³ dyplom Akademii Sztuk Piêknych w Krakowie – Oddzia³ w Katowicach. Pracowa³ w poznañskiej Pañstwowej Wy¿szej Szkole Sztuk Plasty-cznych jako asystent w Katedrze Grafiki, któr± nastêpnie obj±³ jako profesor kieruj±c ni± do 1982 roku. W 1986 roku wyjecha³ do Niemiec, gdzie obj±³ profesurê na Akademii w Moguncji.
„Na wystawie artysta zaprezentuje m.in.'O³tarze graficzne' - obiekty ³±cz±ce klasyczne techniki ze, zdawaæ by siê mog³o, zupe³nie obcymi tradycji grafiki materia³ami, takimi jak metal, szk³o, kamieñ… Powstaj± dwu-, trzy-, a nawet czteroskrzyd³owe kompozycje o³tarzowe. Jedne wrêcz barokowe - bogate w detale i ozdobniki (…), inne z kolei pe³ne surowej prostoty, ascetyczne w formie, monochromatyczne, o du¿ym ³adunku ekspresji… (…) Oczywi¶cie jego (Rybczyñskiego) o³tarze nie s± przedmiotami kultu w tradycyjnym pojêciu, jakkolwiek ich podstawowa forma wywodzi siê ze sztuki sakralnej. Niemniej sk³aniaj± do kontemplacji i refleksji, gdy¿ maj± w sobie jak±¶ magiczn± si³ê, która sprawia, ¿e przyci±gaj± uwagê, prowokuj± do pootwierania skrzyde³ o³tarzowych i wnikania w g³±b obrazów utrwalonych w grafice*." Danuta Kud³a - fragment ze wstêpu do katalogu. Jacek Rybczyñski niczym cz³owiek renesansu jest uzdolniony wszechstronnie. Jest rysownikiem, malarzem, rze¼biarzem, twórc± magicznych przedmiotów, niezwyk³ych instrumentów,” architektem krajobrazu” i reanimatorem zabytkowej architektury. Ponadto do¶wiadczonym pedagogiem i popularyzatorem kultury i za³o¿ycielem tzw. Rzeczpospolitej Wapienniczej „Wapiennik £askawy Kamieñ”- artystycznej enklawy.
G³ównym przedmiotem jego artystycznych zainteresowañ jest grafika, za¶ punktem wyj¶cia jest dla niego zawsze rysunek. Jako twórca innowacyjny, poszukuje nie tylko nowych rozwi±zañ technologicznych, ale równie¿ nowych motywów i tematów. Wa¿nym ¼ród³em inspiracji jest dla Rybczyñskiego natura i cz³owiek. Twórcz± inwencjê pobudzaj± równie¿ zwyczajne codzienne przedmioty, najlepiej ¿eby by³y „nadgryzione” przez z±b czasu. Zwyk³a, wydawaæ by siê mog³o na pierwszy rzut oka rupieciarnia jest dla artysty prawdziw± mekk± pomys³ów. Charakterystyczn± cech± jego grafik jest wysublimowana prostota i oszczêdne operowanie ¶rodkami wyrazu. Wa¿nym etapem jego twórczo¶ci jest fascynacja chor±gwi±, flag± lub sztandarem. Okres ten sta³ siê doskona³ym momentem dla wykorzystania nowych mo¿liwo¶ci grafiki. Pod³o¿em dla odbitki graficznej przesta³ byæ tylko papier, zacz±³ wykorzystywaæ równie¿ p³ótno oraz inne tworzywa podobne do tkaniny. Forma równie¿ przybra³a dosyæ abstrakcyjne kszta³ty. Zacz±³ „eksperymentowaæ” ze sposobem aran¿acji swoich dzie³. Zawiesza³ je na linach, ³añcuchach. Przez co nada³ grafice ca³kowicie nowy wymiar. Kolejnym krokiem w jego artystycznym rozwoju by³y tzw. ”o³tarze graficzne”, w których ³±czy³ klasyczn± technikê z nietuzinkowym materia³em , np. szk³em, kamieniem, metalem. Mimo pozornej improwizacji Rybczyñski jest twórc± bardzo skrupulatnym i skupionym na detalu. Twórczo¶æ jego ciê¿ko zaklasyfikowaæ lub mówi±c kolokwialnie zaszufladkowaæ, w jakim¶ konkretnym nurcie lub kierunku artystycznym. W pocz±tkach swojej twórczo¶ci lawirowa³ pomiêdzy refleksyjnym realizmem i ekspresjonistyczn± grotesk±. Pó¼niej za¶ wszed³ w kr±g sztuki metaforycznej. Nale¿y równie¿ podkre¶liæ, ¿e pracowa³ w oderwaniu od ówczesnej mody artystycznej, przez co wypracowa³ swój w³asny styl i warsztat artystyczny. Jacek Rybczyñski jako twórca jest postaci± z³o¿on±. Nie ulega podszeptom mody, czy te¿ narzuconym sztywno regu³om, przez co posiada swój swoisty, wyrazisty styl i niepowtarzaln± aurê twórcz±, która wymyka siê konkretnej konwencji artystycznej. Wa³brzyska Galeria Sztuki zaprasza dzieci i m³odzie¿ do lat 19 do udzia³u w Ogólno-polskim Konkursie Malarskim „Martwa natura”. Termin nadsy³ania prac 23.04.2007. OGÓLNOPOLSKI KONKURS MALARSKI DLA DZIECI I M£ODZIE¯Y „MARTWA NATURA” KOORDYNATOR: Agnieszka Dworakowska, Sp. ds. O¶wiatowych, WGS BWA „Zamek Ksi±¿”, e-mail: aga.dworakowska@op.pl ZADANIE: wykonanie i nades³anie maksymalnie 2 prac w technice pastelu olejnego lub suchego. W przypadku pastelu suchego, praca musi byæ zabezpieczona przed osypywaniem (nale¿y spryskaæ prace fiksatyw± lub lakierem do w³osów). Prace nie mog± przekraczaæ wymiarów 50cm/70cm. W przypadku oprawy pracy w passepartoult rozmiar nie mo¿e przekraczaæ wymiarów 50cm/70cm wraz z passepartoult. Oprawa pracy w passepartoult nie jest konieczna. Na odwrocie prace musz± byæ opisane CZYTELNIE: imiê, nazwisko, kategoria wiekowa, adres, telefon kontaktowy, e-mail, nazwisko opiekuna/nauczyciela. TERMIN REALIZACJI: Marzec 2007 – og³oszenie konkursu 23.04.2007 – up³ywa termin nadsy³ania prac konkursowych, ostateczny termin wp³yniêcia 24.04.-2007 - obrady jury konkursowego 26.04.2007 – uroczyste wrêczenie nagród i otwarcie wystawy pokonkursowej. Wystawa pokonkursowa, towarzyszyæ bêdzie wystawie profesjonalnych artystów „IV Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z martw± natur±”. UCZESTNICY: I KATEGORIA WIEKOWA – dzieci w wieku przedszkolnym oraz kl. I-III II KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Podstawowych kl. IV-VI III KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Gimnazjalnych IV KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Ponadgimnazjalnych do lat 19 Oceny prac dokona jury konkursowe powo³ane przez Organizatora, które dokona wyboru zwyciêzców we wszystkich kategoriach wiekowych (I,II,III miejsce), wyró¿nienia oraz zakwalifikuje prace na wystawê pokonkursow±. Laureaci konkursu zostan± powiadomieni o werdykcie jury konkursowego. Wyniki konkursu zostan± zamieszone na stronie internetowej Organizatora http://www.bwa.wao.pl ZASTRZE¯ENIA ORGANIZATORA: Organizator nie bierze odpowiedzialno¶ci za uszkodzenia prac w czasie przesy³ki. Prace, które nie spe³ni± wymogów regulaminowych nie bêd± oceniane. Jury ma prawo wybory tylko jednej pracy z zestawu. Organizator zastrzega sobie prawo do reprodukowania prac w materia³ach reklamowych – promocja zadania. Prace laureatów konkursu przejd± na w³asno¶æ Organizatora, pozosta³e prace nale¿y odebraæ w ci±gu miesi±ca od dnia otwarcia wystawy pokonkursowej. WSZELKICH INFORMACJI DOTYCZ¡CYCH KONKURSU UDZIELA KOORDYNATOR ZADANIA TEL. 0607 800 571, aga.dworakowska@op.pl Wa³brzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi±¿” Ul. Piastów ¦l±skich 1 58-306 Wa³brzych tel/fax. 074 840 58 09, 074 665 62 62 dyrektor@bwa.wao.pl |
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
:: Boguszów-Gorce: Obóz harcerski w Niesulicach
Obóz harcerski to doskona³a okazja do podsumowania dzia³añ ¶ródrocznych, czas na realizacjê prób na stopnie, zdobywanie sprawno¶ci oraz mo¿liwo¶æ prze¿ycia fantastycznych przygód. W dniach 17- 26 lipca 111 Boguszowskie Dru¿yny ¯ó³to - Niebieskie korzysta³y z go¶cinno¶ci Harcerskiej Bazy Obozowej Hufca ZHP ¦widnica w Niesulicach.
:: Przekazanie Defibrylatora AED dla OSP G³uszyca Górna – Sukces Akcji #EkozwrotyNaStra¿ySerca
:: Wa³brzych zielonym miastem!
:: Uroczyste otwarcie Gminnego Przedszkola w Dzieæmorowicach
:: Narodowe Czytanie Kordiana
Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||