M³yn w Strudze dzi¶ ju¿ mieli tylko przemijaj±cy czas...
fot. I. Zdziebko
infoEXPRESS
poznaj SUDETY
|
1 Kwietnia 2007, 15:48 | FOTOrelacja
Triennale z Martw± Natur± oraz O³tarze Graficzne w BWA Zamek Ksi±¿
IV Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z Martw± Natur± — 31.03-13.05.2007.
Wystawa prezentuj±ca tematyczne prace laureatów oraz artystów zakwalifikowanych do IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego "Triennale z Martw± Natur±", organizowanego przez sieradzkie BWA.
Od organizatorów: Poprzednie trzy edycje (1997, 2000 i 2003 r.) wykaza³y, jak pojemny jest nadal temat martwej natury, w którym tradycja mierzy siê z nowoczesno¶ci±, daj±c nowe, nieraz zaskakuj±ce efekty.
Dzi¶ pragniemy daæ artystom kolejn± mo¿liwo¶æ poszerzenia i twórczej eksploatacji formu³y martwej natury. Liczymy na powstanie prac, które pozwol± spojrzeæ na problem z wielu stron, byæ mo¿e takich, które dotychczas nie by³y dostrze¿one Mamy nadziejê pokazaæ i¿ martwa natura nie jest martwa - ¿yje na swój sposób w³asnym ¿yciem i ¿ycie to afirmuje.
Jacek M. Rybczyñski „O³tarze graficzne” — 31.03-13.05.2007 r.
Retrospektywna wystawa ponad 100 prac - obiektów graficznych oraz grafik z lat 1965 – 2006, artysty osiad³ego w Starej Morawie, ko³o Stronia ¦l±skiego, gdzie w Wapienniku prowadzi galeriê, spotkania autorskie dla plastyków, muzyków, literatów. Jacek M. Rybczyñski urodzi³ siê w 1939 roku w Poznaniu. W 1965 roku uzyska³ dyplom Akademii Sztuk Piêknych w Krakowie – Oddzia³ w Katowicach. Pracowa³ w poznañskiej Pañstwowej Wy¿szej Szkole Sztuk Plasty-cznych jako asystent w Katedrze Grafiki, któr± nastêpnie obj±³ jako profesor kieruj±c ni± do 1982 roku. W 1986 roku wyjecha³ do Niemiec, gdzie obj±³ profesurê na Akademii w Moguncji.
„Na wystawie artysta zaprezentuje m.in.'O³tarze graficzne' - obiekty ³±cz±ce klasyczne techniki ze, zdawaæ by siê mog³o, zupe³nie obcymi tradycji grafiki materia³ami, takimi jak metal, szk³o, kamieñ… Powstaj± dwu-, trzy-, a nawet czteroskrzyd³owe kompozycje o³tarzowe. Jedne wrêcz barokowe - bogate w detale i ozdobniki (…), inne z kolei pe³ne surowej prostoty, ascetyczne w formie, monochromatyczne, o du¿ym ³adunku ekspresji… (…) Oczywi¶cie jego (Rybczyñskiego) o³tarze nie s± przedmiotami kultu w tradycyjnym pojêciu, jakkolwiek ich podstawowa forma wywodzi siê ze sztuki sakralnej. Niemniej sk³aniaj± do kontemplacji i refleksji, gdy¿ maj± w sobie jak±¶ magiczn± si³ê, która sprawia, ¿e przyci±gaj± uwagê, prowokuj± do pootwierania skrzyde³ o³tarzowych i wnikania w g³±b obrazów utrwalonych w grafice*." Danuta Kud³a - fragment ze wstêpu do katalogu.
| Jacek M. Rybczñski |
Jacek Rybczyñski niczym cz³owiek renesansu jest uzdolniony wszechstronnie. Jest rysownikiem, malarzem, rze¼biarzem, twórc± magicznych przedmiotów, niezwyk³ych instrumentów,” architektem krajobrazu” i reanimatorem zabytkowej architektury. Ponadto do¶wiadczonym pedagogiem i popularyzatorem kultury i za³o¿ycielem tzw. Rzeczpospolitej Wapienniczej „Wapiennik £askawy Kamieñ”- artystycznej enklawy.
| Jacek M. Rybczñski |
| Jacek M. Rybczñski |
| Jacek_M_Rybcznski_Ksiazka |
| Jacek Rybczyñski O³tarz |
G³ównym przedmiotem jego artystycznych zainteresowañ jest grafika, za¶ punktem wyj¶cia jest dla niego zawsze rysunek. Jako twórca innowacyjny, poszukuje nie tylko nowych rozwi±zañ technologicznych, ale równie¿ nowych motywów i tematów. Wa¿nym ¼ród³em inspiracji jest dla Rybczyñskiego natura i cz³owiek. Twórcz± inwencjê pobudzaj± równie¿ zwyczajne codzienne przedmioty, najlepiej ¿eby by³y „nadgryzione” przez z±b czasu. Zwyk³a, wydawaæ by siê mog³o na pierwszy rzut oka rupieciarnia jest dla artysty prawdziw± mekk± pomys³ów.
Charakterystyczn± cech± jego grafik jest wysublimowana prostota i oszczêdne operowanie ¶rodkami wyrazu.
Wa¿nym etapem jego twórczo¶ci jest fascynacja chor±gwi±, flag± lub sztandarem. Okres ten sta³ siê doskona³ym momentem dla wykorzystania nowych mo¿liwo¶ci grafiki. Pod³o¿em dla odbitki graficznej przesta³ byæ tylko papier, zacz±³ wykorzystywaæ równie¿ p³ótno oraz inne tworzywa podobne do tkaniny. Forma równie¿ przybra³a dosyæ abstrakcyjne kszta³ty. Zacz±³ „eksperymentowaæ” ze sposobem aran¿acji swoich dzie³. Zawiesza³ je na linach, ³añcuchach. Przez co nada³ grafice ca³kowicie nowy wymiar.
Kolejnym krokiem w jego artystycznym rozwoju by³y tzw. ”o³tarze graficzne”, w których ³±czy³ klasyczn± technikê z nietuzinkowym materia³em , np. szk³em, kamieniem, metalem. Mimo pozornej improwizacji Rybczyñski jest twórc± bardzo skrupulatnym i skupionym na detalu.
Twórczo¶æ jego ciê¿ko zaklasyfikowaæ lub mówi±c kolokwialnie zaszufladkowaæ, w jakim¶ konkretnym nurcie lub kierunku artystycznym. W pocz±tkach swojej twórczo¶ci lawirowa³ pomiêdzy refleksyjnym realizmem i ekspresjonistyczn± grotesk±. Pó¼niej za¶ wszed³ w kr±g sztuki metaforycznej. Nale¿y równie¿ podkre¶liæ, ¿e pracowa³ w oderwaniu od ówczesnej mody artystycznej, przez co wypracowa³ swój w³asny styl i warsztat artystyczny.
Jacek Rybczyñski jako twórca jest postaci± z³o¿on±. Nie ulega podszeptom mody, czy te¿ narzuconym sztywno regu³om, przez co posiada swój swoisty, wyrazisty styl i niepowtarzaln± aurê twórcz±, która wymyka siê konkretnej konwencji artystycznej.
****
IV Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z Martw± Natur± — 31.03-13.05.2007.
| Grand Prix: Janusz_Kokot |
Wa³brzyska Galeria Sztuki zaprasza dzieci i m³odzie¿ do lat 19 do udzia³u w Ogólno-polskim Konkursie Malarskim „Martwa natura”. Termin nadsy³ania prac 23.04.2007.
OGÓLNOPOLSKI KONKURS MALARSKI DLA DZIECI I M£ODZIE¯Y „MARTWA NATURA”
KOORDYNATOR:
Agnieszka Dworakowska,
Sp. ds. O¶wiatowych,
WGS BWA „Zamek Ksi±¿”,
e-mail: aga.dworakowska@op.pl
ZADANIE:
wykonanie i nades³anie maksymalnie 2 prac w technice pastelu olejnego lub suchego.
W przypadku pastelu suchego, praca musi byæ zabezpieczona przed osypywaniem (nale¿y spryskaæ prace fiksatyw± lub lakierem do w³osów).
Prace nie mog± przekraczaæ wymiarów 50cm/70cm. W przypadku oprawy pracy w passepartoult rozmiar nie mo¿e przekraczaæ wymiarów 50cm/70cm wraz z passepartoult. Oprawa pracy w passepartoult nie jest konieczna. Na odwrocie prace musz± byæ opisane CZYTELNIE: imiê, nazwisko, kategoria wiekowa, adres, telefon kontaktowy, e-mail, nazwisko opiekuna/nauczyciela.
TERMIN REALIZACJI:
Marzec 2007 – og³oszenie konkursu
23.04.2007 – up³ywa termin nadsy³ania prac konkursowych, ostateczny termin wp³yniêcia
24.04.-2007 - obrady jury konkursowego
26.04.2007 – uroczyste wrêczenie nagród i otwarcie wystawy pokonkursowej. Wystawa pokonkursowa, towarzyszyæ bêdzie wystawie profesjonalnych artystów „IV Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z martw± natur±”.
UCZESTNICY:
I KATEGORIA WIEKOWA – dzieci w wieku przedszkolnym oraz kl. I-III
II KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Podstawowych kl. IV-VI
III KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Gimnazjalnych
IV KATEGORIA WIEKOWA – uczniowie Szkó³ Ponadgimnazjalnych do lat 19
Oceny prac dokona jury konkursowe powo³ane przez Organizatora, które dokona wyboru zwyciêzców we wszystkich kategoriach wiekowych (I,II,III miejsce), wyró¿nienia oraz zakwalifikuje prace na wystawê pokonkursow±.
Laureaci konkursu zostan± powiadomieni o werdykcie jury konkursowego.
Wyniki konkursu zostan± zamieszone na stronie internetowej Organizatora http://www.bwa.wao.pl
ZASTRZE¯ENIA ORGANIZATORA:
Organizator nie bierze odpowiedzialno¶ci za uszkodzenia prac w czasie przesy³ki.
Prace, które nie spe³ni± wymogów regulaminowych nie bêd± oceniane.
Jury ma prawo wybory tylko jednej pracy z zestawu.
Organizator zastrzega sobie prawo do reprodukowania prac w materia³ach reklamowych – promocja zadania.
Prace laureatów konkursu przejd± na w³asno¶æ Organizatora, pozosta³e prace nale¿y odebraæ w ci±gu miesi±ca od dnia otwarcia wystawy pokonkursowej.
WSZELKICH INFORMACJI DOTYCZ¡CYCH KONKURSU UDZIELA KOORDYNATOR ZADANIA TEL. 0607 800 571, aga.dworakowska@op.pl
Wa³brzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi±¿”
Ul. Piastów ¦l±skich 1
58-306 Wa³brzych
tel/fax. 074 840 58 09, 074 665 62 62
dyrektor@bwa.wao.pl
KOMENTARZE:
Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. Redakcja portalu Twoje Sudety nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii.
Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie
mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub
oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci
zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia
spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku
pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta.
|
Nie Przegap!
OG£OSZENIA
S O N D A
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
S± przesadne, a¿ takiego wielkiego zagro¿enia przecie¿ nie ma | 100.00% | Uwa¿am, ¿e wprowadzone przepisy s± uzasadnione i ka¿dy powinien siê do nich stosowaæ | 0.00% | Nie mam zdania | 0.00% |
Wiadomo¶ci // region
:: Wielokulturowy Wa³brzych. Stara Kopalnia przypomni historiê reemigrantów z Francji
Historiê tysiêcy Polaków, w tym wielu górników, którzy po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej wrócili do Polski, do Wa³brzycha z Francji, by pomóc, w odbudowie ojczyzny chce przypomnieæ dzia³aj±ce w Starej Kopalni Muzeum Przemys³u i Techniki. Muzeum zdoby³o w³a¶nie 60 tysiêcy z³otych w ramach programu dotacyjnego „Niepodleg³a”, a wa³brzyski projekt „Powroty do ojczyzny - reemigracja francuska w regionie wa³brzyskim” zosta³ oceniony, jako jeden z najlepszych w kraju.
:: Biblioteka Boguszów Gorce z WO¦P
Za nami 32. Fina³ WO¦P, choæ jeszcze trwaj± aukcje internetowe, My z tego miejsca chcieliby¶my podziêkowaæ wszystkim uczestnikom Biblioteka Boguszów Gorce z WO¦P.
:: Dodatkowe po³±czenia linii autobusowej nr 5 na trasie G³uszyca Górna-Jedlina-Zdrój-Wa³brzych
W zwi±zku z potrzebami i licznymi interwencjami mieszkañców od dnia 1 lutego br. uruchomione zostan± dodatkowe po³±czenia linii autobusowej nr 5 na trasie G³uszyca Górna-Jedlina-Zdrój-Wa³brzych.
:: Siódemka Bielawa ca³y czas w formie
Niezwykle pracowity weekend maj± za sob± pi³karze UKS Siódemka Bielawa. W halowych turniejach wziêli udzia³ zawodnicy z roczników 2015, 2017 oraz 2018, szlifuj±c swoje umiejêtno¶ci. Wszystkie zespo³y zaprezentowany siê z bardzo dobrej strony, strzelaj±c we wszystkich zawodach wiele, przyjemnych dla oka bramek.
:: Bielawa pomaga ofiarom po¿aru kamienicy przy ul. B. Chrobrego
24.I.2024 r., w godzinach wieczornych, dosz³o do tragicznego w skutkach po¿aru budynku wielorodzinnego, zlokalizowanego w Bielawie przy ul. B. Chrobrego 3. Drewniana konstrukcja dachu oraz silne podmuchy wiatru, podsycaj±ce ogieñ, spowodowa³y, ¿e akcja ga¶nicza by³a bardzo utrudniona. W efekcie ca³e pokrycie kamienicy uleg³o doszczêtnemu spaleniu, a mieszkania i klatka schodowa ca³kowicie zalane. Co najwa¿niejsze jednak obesz³o siê bez ofiar ¶miertelnych.
Archiwum
Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
Marzec 2024 |
Po |
Wt |
Sr |
Cz |
Pi |
So |
Ni |
| | | | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| | | | | | |
|