Startuj z nami | Dodaj do ulubionych
Pi±tek 29 Marca 2024 Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona     os�b on-line [1]


Nierozkwitniête kwiaty rododendronu Rhododendron, ozdobnego krzewu z rodziny wrzosowatych. Spotkaæ je mo¿na w Szczawnie Zdroju.
fot. M. Szafirski

infoEXPRESS









poznaj SUDETY

wstecz strona g³ówna
8 Lutego 2021, 14:17 | UM Wa³brzych

Petycja Prezydentów Miast

Budowa nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostom³oty– Wroc³aw (od planowanego wêz³a Wichrów do wêz³a Stary ¦leszów), utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 na tym odcinku przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie ³±cznika Aglomeracji Wa³brzyskiej z wêz³em S3 w Bolkowie i ³±cznika DW 382 z wêz³em ¦widnica na S5 - to g³ówne postulaty dolno¶l±skich samorz±dowców, którzy 27 stycznia podpisali w tej sprawie petycjê do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Prezydenci o¶miu dolno¶l±skich miast (Wroc³awia, Wa³brzycha, ¦widnicy, Boles³awca, Jeleniej Góry, Legnicy, G³ogowa i Lubina) popieraj± tym samym jedn± z dwóch propozycji przebiegu A4, które obecnie konsultuje GDDKiA. Tzw. kombinacja IV zak³ada przebudowê (po starym ¶ladzie) autostrady A4 na odcinku Krzy¿owa – Kostom³oty oraz budowê nowego odcinka A4 od wêz³a Wichrów do wêz³a Stary ¦leszów. W stanowisku prezydentów dolno¶l±skich miast zak³ada siê w ramach poprowadzenia nowej drogi ekspresowej S5 m.in. tak¿e zaprojektowanie i realizacjê krótkiego ³±cznika od przysz³ego wêz³a ¦widnica na drodze S5, który obej¶ciem ¦widnicy, po³±czy drogê S5 z drog± DW 382 czy konieczno¶æ pilnego po³±czenia Aglomeracji Wa³brzyskiej z budowan± drog± S3 poprzez ³±czniki do wêz³ów w rejonie Sadów Dolnych i Kamienna Góra.

Bezpieczeñstwo

- Na odcinku A4 Kostom³oty – Wroc³aw w latach 2014-2020 dosz³o do ponad 7,5 tysi±ca zdarzeñ – 7238 kolizji i 318 wypadków - ¶rednio to oko³o 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego czy wystarczaj±cej liczby Miejsc Obs³ugi Podró¿nych nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wroc³awia.

- Planowanie przebiegu nowych dróg ekspresowych i autostrady A4 ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju spo³eczno-gospodarczego Dolnego ¦l±ska. Jest niezwykle istotne, aby przy pracach nad wyznaczeniem przebiegu tych dróg braæ pod uwagê, nie tylko argument finansowy, ale przede wszystkim skutki dla dalszego rozwoju naszego województwa – dodaje inicjator petycji do GDDKiA prezydent Wa³brzycha Roman Sze³emej.

Nowy korytarz autostrady A4 ma kilka istotnych zalet:

Powstanie uk³adu dwóch silnych tras drogowych w odleg³o¶ci od siebie od kilkunastu do kilkudziesiêciu km, powi±zanych ze sob± poprzecznie, stanowiæ bêdzie bardzo silny szkielet dla dwugrzbietowego pasma rozwoju spo³eczno-gospodarczego. Tak silna infrastruktura komunikacyjna bêdzie uk³adem wyj±tkowym w skali kraju.
Sumaryczna przepustowo¶æ na kierunku wschód-zachód bêdzie wy¿sza ni¿ przy rozbudowie obecnej autostrady A4. A zwiêkszenie tej przepustowo¶ci w ca³ym uk³adzie dróg jest szczególnie potrzebna, patrz±c na obecne obci±¿enie autostrady A4 i negatywne tego skutki.
Polepsz± siê warunki ruchu i jego bezpieczeñstwo.
Zmniejsz± siê przeploty ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy. Przeplatanie siê tych ruchów o ró¿nym charakterze bywa ¼ród³em nie tylko niewygody, ale i wypadków.
Autostrada w dotychczasowym przebiegu jako droga ekspresowa zapewni dobre powi±zanie Wroc³awia ze Szczecinem przez drogê S3, bez mieszania siê z dalekimi ruchami wschód - zachód.
Nowy korytarz rozwi±¿e narastaj±ce problemy komunikacyjne gmin po³o¿onych w s±siedztwie, w tym m.in. K±tów Wroc³awskich.

Rozwój

– Budowê nowego korytarza autostrady A4 nale¿y traktowaæ jako inkubator rozwoju i now± o¶ rozwojow± aglomeracji i regionu. Poprowadzenie A4/S5 wg Kombinacji IV daje szansê na integracjê najwiêkszych obszarów aglomeracyjnych poprzez po³±czenie ich systemem szybkich dróg. Po³udnie Dolnego ¦l±ska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wci±¿ pozostaje wykluczone komunikacyjnie – sugeruje prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.

Niestety najwiêksze Miejskie Obszary Funkcjonalne Dolnego ¦l±ska (Wroc³awski, Legnicko-G³ogowski, Wa³brzyski i Jeleniogórski), nie zosta³y do tej pory po³±czone drog± ekspresow±, która znacz±co przyczyni³aby siê do integracji tych o¶rodków oraz zrównowa¿onego rozwoju regionu.

– Wybór Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 ³±czy - w zasiêgu oddzia³ywania tych dróg do 50 km - wszystkie rdzenie wspomnianych obszarów funkcjonalnych. Przyjêcie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju ca³ego Dolnego ¦l±ska – twierdzi prezydent ¦widnicy Beata Moskal-S³aniewska.

Warto zaznaczyæ, ¿e poprowadzenie nowej drogi ekspresowej S5 od przysz³ego wêz³a A4/S8 Olbrachtowice przez pó³nocny obszar Aglomeracji Wa³brzyskiej do wêz³a S3 w Bolkowie nie rozwi±zuje wszystkich problemów komunikacyjnych w po³udniowej czê¶ci Aglomeracji Wa³brzyskiej. Ruch samochodowy z zachodu na wschód województwa, ale tak¿e zje¿d¿aj±cy z S3 i A4/S5 do Dzier¿oniowa, Z±bkowic ¦l. i K³odzka, potêgowaæ bêdzie i tak zakorkowana w tej chwili ¦widnica, przez któr± przechodzi wa¿na dla regionu tzw. droga podsudecka DW 382. Dlatego wymogiem staje siê przy planowaniu i budowie S5, zaprojektowanie krótkiego ³±cznika od przysz³ego wêz³a ¦widnica, który obej¶ciem ¦widnicy, po³±czy drogê S5 z drog± DW 382.

Zlokalizowanie drogi S5 na pó³noc od podstrefy wa³brzyskiej WSSE stanowi problem logistyczny dla g³ównych inwestorów w tej czê¶ci WSSE. Wielokrotnie kierowali oni, w tym Toyota, Ronal, Faurecia, postulaty, aby skróciæ trasê dostaw produktów z tych zak³adów do centrów dystrybucyjnych na S³owacji i w Czechach. Przejazd na pó³noc po to, aby poprzez drogê S3 pojechaæ na po³udnie, nie tylko nie skraca obecnej trasy dojazdu przez Lubawkê, ale j± wrêcz wyd³u¿a o ok. 40-50 km.

- W zwi±zku z tym, ¿e budowa nowej S5 to perspektywa kilkunastu lat, podtrzymujemy wcze¶niejsze postulaty, zawarte m.in. w Strategii Rozwoju Województwa Dolno¶l±skiego do 2030, pilnej konieczno¶ci po³±czenie Aglomeracji Wa³brzyskiej z budowan± drog± S3 poprzez tzw. ³±czniki do wêz³ów Sady Dolne i Kamienna Góra Ptaszków. T± spraw± ju¿ od kilku lat zajmuj± siê profesjonalne instytucje podleg³e Urzêdowi Marsza³kowskiemu. Z przedstawionych w drodze d³ugotrwa³ej analizy i po licznych konsultacjach wariantów, po³±czenie obwodnicy Szczawna - Zdrój z wêz³em Sady Dolne okaza³o siê nie tylko najtañsze, najkrótsze, ale równie¿ prawie nie ingeruj±ce w infrastrukturê komunaln±. Zwracamy uwagê, ¿e zarówno Wa³brzych, ale równie¿ Szczawno - Zdrój, Stare Bogaczowice i Boguszów - Gorce, bez realizacji tego ³±cznika, pozostan± wykluczone je¶li chodzi o szybkie i funkcjonalne po³±czenie z drog± S3 i sieci± dróg ekspresowych i autostrad w Polsce – dodaje prezydent Wa³brzycha Roman Sze³emej.

Alternatywne po³±czenie Aglomeracji Wa³brzyskiej, w tym szczególnie gmin Boguszów-Gorce, Wa³brzych, Czarny Bór i Kamienna Góra z drog± S3 przebiega do wêz³a Ptaszków, powy¿ej Kamiennej Góry. Takie po³±czenie jest optymalne nie tylko dla wspomnianych ju¿ du¿ych firm z WSSE - podstrefa Wa³brzych. Drugi ³±cznik z S3 w znacz±cy sposób udro¿ni³by wa¿n± dla po³udnia Dolnego ¦l±ska drogê sudeck± w ci±gu DW 367, ³±cz±c± dwa najwiêksze na po³udniu województwa miasta, Jeleni± Górê i Wa³brzych.

- Problem wykluczenia komunikacyjnego Kotliny Jeleniogórskiej, co roku odwiedzanej przez ponad 3 mln zmotoryzowanych turystów, od lat stanowi szczególny przedmiot troski samorz±dów z tego obszaru. W celu zapewnienia dobrego skomunikowania Aglomeracji Jeleniogórskiej z reszt± kraju i umo¿liwienia dalszego rozwoju gospodarczego w oparciu o wybitne walory turystyczne, wnioskujemy o pilne rozpoczêcia prac nad studium korytarzowym przysz³ej drogi ekspresowej. Droga ta powinna przebiegaæ przez teren ca³ej aglomeracji a¿ do granicy Pañstwa i uwzglêdniaæ postulowan± od lat budowê obwodnicy Szklarskiej Porêby – mówi prezydent Jeleniej Góry Jerzy £u¿niak.

Realizacja Kombinacji IV, czyli poprowadzenie autostrady A4 w nowym korytarzu, przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie ³±cznika Aglomeracji Wa³brzyskiej z wêz³em S3 w Bolkowie, ³±cznika DW 382 z wêz³em ¦widnica na S5, stworzy³oby nowe mo¿liwo¶ci planowania rozwoju spo³eczno-gospodarczego po³udnia Dolnego ¦l±ska i przyczyni³oby siê do znacz±cego o¿ywienia gospodarczego obszaru Sudetów i jego przedgórza.

Taki uk³ad drogowy jest istotny dla wzmocnienia systemu powi±zañ transportowych i o¿ywienia rozwoju spo³eczno-gospodarczego na Dolnym ¦l±sku.

¬ród³o: um.walbrzych.pl


Przeczytany [658] Dodaj komentarz


KOMENTARZE:
Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. Redakcja portalu Twoje Sudety nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii.

Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta.




Nie Przegap!
OG£OSZENIA


S O N D A
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
S± przesadne, a¿ takiego wielkiego zagro¿enia przecie¿ nie ma 100.00%
Uwa¿am, ¿e wprowadzone przepisy s± uzasadnione i ka¿dy powinien siê do nich stosowaæ 0.00%
Nie mam zdania0.00%

Wiadomo¶ci // region

:: Wielokulturowy Wa³brzych. Stara Kopalnia przypomni historiê reemigrantów z Francji
Historiê tysiêcy Polaków, w tym wielu górników, którzy po zakoñczeniu II wojny ¶wiatowej wrócili do Polski, do Wa³brzycha z Francji, by pomóc, w odbudowie ojczyzny chce przypomnieæ dzia³aj±ce w Starej Kopalni Muzeum Przemys³u i Techniki. Muzeum zdoby³o w³a¶nie 60 tysiêcy z³otych w ramach programu dotacyjnego „Niepodleg³a”, a wa³brzyski projekt „Powroty do ojczyzny - reemigracja francuska w regionie wa³brzyskim” zosta³ oceniony, jako jeden z najlepszych w kraju.

:: Biblioteka Boguszów Gorce z WO¦P
Za nami 32. Fina³ WO¦P, choæ jeszcze trwaj± aukcje internetowe, My z tego miejsca chcieliby¶my podziêkowaæ wszystkim uczestnikom Biblioteka Boguszów Gorce z WO¦P.

:: Dodatkowe po³±czenia linii autobusowej nr 5 na trasie G³uszyca Górna-Jedlina-Zdrój-Wa³brzych
W zwi±zku z potrzebami i licznymi interwencjami mieszkañców od dnia 1 lutego br. uruchomione zostan± dodatkowe po³±czenia linii autobusowej nr 5 na trasie G³uszyca Górna-Jedlina-Zdrój-Wa³brzych.

:: Siódemka Bielawa ca³y czas w formie
Niezwykle pracowity weekend maj± za sob± pi³karze UKS Siódemka Bielawa. W halowych turniejach wziêli udzia³ zawodnicy z roczników 2015, 2017 oraz 2018, szlifuj±c swoje umiejêtno¶ci. Wszystkie zespo³y zaprezentowany siê z bardzo dobrej strony, strzelaj±c we wszystkich zawodach wiele, przyjemnych dla oka bramek.

:: Bielawa pomaga ofiarom po¿aru kamienicy przy ul. B. Chrobrego
24.I.2024 r., w godzinach wieczornych, dosz³o do tragicznego w skutkach po¿aru budynku wielorodzinnego, zlokalizowanego w Bielawie przy ul. B. Chrobrego 3. Drewniana konstrukcja dachu oraz silne podmuchy wiatru, podsycaj±ce ogieñ, spowodowa³y, ¿e akcja ga¶nicza by³a bardzo utrudniona. W efekcie ca³e pokrycie kamienicy uleg³o doszczêtnemu spaleniu, a mieszkania i klatka schodowa ca³kowicie zalane. Co najwa¿niejsze jednak obesz³o siê bez ofiar ¶miertelnych.


Archiwum

Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
Marzec 2024
Po Wt Sr Cz Pi So Ni
123
45678910
11 121314151617
18 19 2021222324
2526 27 28293031


Copyright Twoje Sudety © 2004 | Wszelkie prawa zastrze¿one. Kopiowanie lub jakiekolwiek inne powielanie i wykorzystywanie wszelkich materia³ów zamieszczonych w serwisie - bez zgody redakcji - wzbronione. Kontakt: redakcja@twoje-sudety.pl
Kontakt w sprawie reklam na serwisie

polityka oczami kobiet - doradca biznesowy play - ceramika Boles³awiec kropka - dom seniora strzegom - minikoparka Legionowo - przepusty kablowe