Innowacyjne pomys³y czêsto spotykaj± siê z oporem. Inwestorzy czy inne kluczowe dla rozwoju naszego innowacyjnego projektu osoby mog± wyraziæ w±tpliwo¶æ w powodzenie tego dzia³ania. Jak przekonaæ ludzi do naszego pomys³u? Z pomoc± przychodzi umiejêtno¶æ prowadzenia negocjacji.
Negocjacje to nieod³±czny element biznesu, a prowadzenie ich to prawdziwa sztuka. Nie oznacza to, ¿e opanowanie tych umiejêtno¶ci i wprowadzenie ich do ¿ycia codziennego firmy jest niemo¿liwe, wrêcz przeciwnie. Negocjacje towarzysz± nam bowiem na ka¿dym kroku, a rozpoznanie ich i zaimplementowanie na gruncie biznesowym mo¿e okazaæ siê kluczem do innowacyjnego rozwoju.
Czy dobry negocjator = dobry mówca?
Ka¿dy negocjator powinien biegle i bezproblemowo pos³ugiwaæ siê swoim jêzykiem ojczystym. Jest to umiejêtno¶æ, która jak wykaza³y badania, znajduje siê na samym podium najbardziej oczekiwanych przez pracodawców kompetencji u absolwentów studiów wy¿szych. Nie wiedza merytoryczna, nie umiejêtno¶ci fachowe, a w³a¶nie bieg³e pos³ugiwanie siê jêzykiem ojczystym, jest najbardziej po¿±dan± umiejêtno¶ci±.
Znajomo¶æ jêzyka na wysokim poziomie mo¿e zapewniæ nam umiejêtno¶æ pos³ugiwania siê zmiêkczaniem przekazu. Jest to narzêdzie u¿ywane w momencie, gdy chcemy kogo¶ do czego¶ przekonaæ. Stosowanie trybu przypuszczaj±cego, czyli tzw. zmiêkczaczy, pozytywnie wp³ywa na odbiór wypowiedzi przez rozmówcê. U¿ywaj±c zwrotów takich jak: odnoszê wra¿enie, obawiam siê, niepokoi mnie; ³agodzimy tre¶æ kierowan± do partnera, dziêki czemu nie jest ona odbierana jako atak i przygotowuje grunt na dalsze negocjacje.
Co jest najwa¿niejsze w temacie negocjacji w biznesie?
Zdecydowanie najwa¿niejsze w temacie negocjacji jest podej¶cie do odbiorcy. Mowa tutaj o szacunku, otwarto¶ci na argumenty przedstawiane przez naszego rozmówcê oraz uczciwo¶æ. Nie chodzi tutaj oczywi¶cie o bezpo¶rednie odkrywanie wszystkich naszych kart przed przeciwnikiem, czy wyjawianie swoich s³abszych stron. Wtedy nie mogliby¶my mówiæ o skutecznej negocjacji, a przecie¿ niedopowiedzenia s± powszechnie znane w temacie prowadzenia negocjacji. Chodzi tutaj jedynie o to, aby nie wprowadzaæ w b³±d lub co gorsza, nie k³amaæ!
Wp³ywanie na odbiorcê i przekonywanie go do skorzystania z naszych us³ug czy zakupu naszego produktu jest w porz±dku. Nieetyczne bywa dopiero celowe wprowadzanie w b³±d lub doprowadzenie do tego, ¿e odbiorca realnie straci na przyjêciu naszego punktu widzenia lub zakupie produktu czy us³ugi.
Style negocjowania
Style negocjowania zosta³y przedstawione przez Williama Ury’ego i Rogera Fishera. Wyró¿nili oni trzy style: miêkki, twardy i win-win.
Styl miêkki najlepiej sprawdza siê w sytuacji, gdy negocjacje prowadzimy z osob± godn± zaufania i dobrze nam znan±. Strony s± ze sob± szczere i odnosz± siê do siebie w sposób uprzejmy. Czy w biznesie jest w ogólne na niego miejsce? Oczywi¶cie, ¿e tak! Sprawdzi siê on doskonale w sytuacjach, gdy bardzo zale¿y nam na utrzymaniu przyjaznego kontaktu z drug± stron±. Czasami wi±¿e siê to z okresowymi stratami czy sporymi ustêpstwami na rzecz tego kontaktu.
Styl twardy wi±¿e siê z do¶æ surowym podej¶ciem do przeciwnika. Jego g³ówn± strategi± jest stawianie konkretnych ¿±dañ i wymagañ wobec odbiorcy w sposób pewny i zdecydowany. Stosuj±c ten styl, ukrywamy swoje intencje i zamierzenia (ukrywamy, ale nie k³amiemy!) oraz staramy siê wywrzeæ presje i po¿±dane reakcje wszelkimi dostêpnymi sposobami.
Styl win-win ze wzglêdu na swoje cechy mo¿e wydawaæ siê najkorzystniejszy i najlepszy. Warto jednak pamiêtaæ o tym, ¿e nie w ka¿dej sytuacji taki bêdzie. Cechuje go ¿yczliwo¶æ i otwarto¶æ oraz od³±czenie swojego osobistego stosunku do ludzi od stosunku do przedmiotu negocjacji. Rozmówcy koncentruj± siê na celu rozmowy, rozwiniêciu nowych mo¿liwo¶ci oraz docenieniu ustêpstw partnera, przy jednoczesnym podkre¶leniu w³asnych ustêpstw.
Czy da siê nauczyæ negocjacji?
Oczywi¶cie, ¿e tak! Nie ka¿dy rodzi siê ¶wietnym negocjatorem, ale obecnie mo¿emy znale¼æ wiele ró¿nych kursów, poradników, tutoriali, czy innych form doszkalaj±cych w tej dziedzinie. Nie trzeba wiele, aby pog³êbiæ swoj± wiedzê. Wystarcz± chêci i trochê czasu na zg³êbienie tematu.
Ciekaw± i skuteczn± propozycj± pomagaj±c± przy nauce skutecznej negocjacji jest prowadzenie krótkich notatek z ka¿dej szczególnie udanej lub bardzo nieudanej negocjacji. Prowadzenie takich miniraportów pomo¿e nam nie tylko dostrzec pozytywne aspekty, które odnios³y sukces, ale równie¿ umo¿liwi nam dostrze¿enie dotychczasowych b³êdów i niepowielanie ich w przysz³o¶ci.
Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. Redakcja portalu Twoje Sudety nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii.
Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie
mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub
oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci
zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia
spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku
pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta.
:: 20 medali dzier¿oniowskich mastersów
Mistrzostwa Dolnego ¦l±ska w P³ywaniu Masters i Puchar Polski w Bielawie by³y bardzo udane dla p³ywaków z Dzier¿oniowa. Z zawodów przywie¼li 11 z³otych i 9 srebrnych medali.
:: Przejazdem czeskiego expressu rozpoczniemy majówkê
29 kwietnia na dolno¶l±skie szlaki ponownie wyjedzie Muzealny Poci±g Specjalny Czeski Express. Parowy express po³±czy region pardubicki z województwem dolno¶l±skim. Wycieczkê po czesko-polskim pograniczu zabytkowym poci±giem dla pasjonatów przygotowa³ region pardubicki we wspó³pracy z Muzeum Starych Maszyn w ®amberku, Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie ¦l. oraz miasta Dzier¿oniów i ¦widnica.
:: Dzier¿oniów pozytywnie nakrêca sezon rowerowy
Dla wszystkich rowerowo zakrêconych, mamy imprezê na rozpoczêcie sezonu. Bêdzie prezentacja MegaBike czyli roweru zbudowanego ze ¶mieci, bezp³atne znakowanie rowerów, instruktarz bezpiecznej jazdy oraz trening na rozpoczêcie sezonu z kolarzami z kluby Atom Dzier¿oniów i mnóstwo nagród.
:: Odkryj i poznaj ¦lady II wojny ¶wiatowej na terenie Gminy G³uszyca
Odkryj i poznaj „¦lady II wojny ¶wiatowej na terenie Gminy G³uszyca” i we¼ udzia³ w konkursie plastycznym i fotograficznym dla dzieci i m³odzie¿y szkolnej. Dla autorów najlepszych prac przewidziane nagrody.
:: Magiczna pasja, czyli stroik na ka¿d± okazjê
Kompozycje kwiatowe, dekoracje do domów, restauracji, sal weselnych i ko¶cio³ów – mo¿na powiedzieæ, ¿e Agnieszka Trytko potrafi zrobiæ stroik na ka¿d± okazjê. I choæ wykorzystuje sztuczne kwiaty – Okno Artystyczne ratusza jakby zakwit³o.