Ta ro¶lina le¶na to naparstnica Digitalis. Ma specyficzne kwiaty zwrócone w dó³. W ich ¶rodku znajduj± siê kropki, pokazuj±ce trzmielom drogê do wnêtrza, bo tylko one zapylaj± tê ro¶linê. Ksi±¿añski Park Krajobrazowy.
fot. M. Szafirski
infoEXPRESS
poznaj SUDETY
|
23 Marca 2005, 13:39 | REPERTUAR
Filharmonia Sudecka
Repertuar Filharmonii Sudeckiej 2006r.
LUTY 2007
02.02.2007 Sala Filharmonii godz.19:00
Koncert Symfoniczny Rewelacja Miesi±ca
Orkiestra Symfoniczna FS
Niels Muus –dyrygent i pianista
Program:
O. Nicolai – Uwertura do operetki „Weso³e kumoszki z Windsoru“
W. A. Mozart – Koncert fortepianowy A – dur KV 488
J. Brahms – IV Symfonia e – moll
09.02.2007 Sala Filharmonii godz.19:00
Koncert Symfoniczny Wa³brzyscy Soli¶ci
Orkiestra Symfoniczna FS
Jacek Rogala – dyrygent
Dorota Graca - skrzypce
Program:
J. Sibelius – Poemat symfoniczny Finlandia
J. Sibelius – Koncert skrzypcowy d – moll op.47
P. Czajkowski – IV Symfonia f – moll op.36
17.02.2007 (sobota) Sala Filharmonii godz.19:00
Projekt Chopin – 12 koncertów, 12 spojrzeñ
Kuba Stankiewicz Quintet
W programie jazzowe opracowania utworów F. Chopina
24.02.2007 (sobota) Sala Filharmonii godz.19:00
Koncert Specjalny
Orkiestra Symfoniczna FS
Dariusz Mikulski – dyrygent
Roma Jakubowska- Handke - sopran
Dymitr Fomenko – tenor
Adam Szerszeñ – baryton
S³awomir Pietras – prowadzenie
Gra¿yna Kulczyk – patron honorowy
Program:
Giuseppe Verdi
Traviata
STYCZEÑ
12.01.2007r. Sala Filharmonii godz.19:00
Koncert Karnawa³owy
Orkiestra Symfoniczna FS
· Jan Walczyñski – dyrygent
Program:
Piosenki filmowe z lat 50 i 60 – tych.
26.01.2007r. Sala Filharmonii godz.19:00
Koncert Symfoniczny Rewelacja Miesi±ca
Urodziny Mozarta
Orkiestra Symfoniczna FS
· Dariusz Mikulski – dyrygent
· Antoni Wierzbiñski – flet
· Beata Tarnowicz – Kamiñska – harfa
Program:
W. A. Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet
W. A. Mozart – Andante C – dur na flet i orkiestrê KV 315
W. A. Mozart – Koncert C – dur na flet i harfê KV 299
W. A. Mozart – Symfonia C – dur KV 551 Jowiszowa
27.01.2007r. (sobota) Sala Filharmonii godz.19:00
Projekt Chopin – 12 koncertów, 12 spojrzeñ
The Sound Office
W programie jazzowe opracowania utworów F. Chopina.
Dyrekcja zastrzega sobie prawo do zmiany programu.
***
Recenzja z koncertu 19 maja 2006 r.
Pi±tkowy koncert w Filharmonii (19 maja 2006r.) by³ dla mnie mi³± niespodziank± — na scenie pojawili siê arty¶ci : Marko Ivanoviæ i Przemys³aw Witek, których z rado¶ci± oklaskiwa³em kilka lat temu, tak wiêc ich wspólny wystêp by³ dla mnie dobr± okazj± do przyjrzenia siê obydwu m³odym muzykom.
Marka Ivanoviæa pamiêtam doskonale z katowickiego konkursu Fitelberga, na którym zaj±³ trzeci± lokatê. Ju¿ wtedy zwraca³ uwagê dyskretnym, nie narzucaj±cym siê sposobem dyrygowania i swoj± muzyczn± wra¿liwo¶ci±.
Tak te¿ by³o i podczas pi±tkowego koncertu: jego wysublimowany gest zarówno podczas Uwertury do opery Don Giovanni, jak i Symfonii Praskiej W. A. Mozarta jedynie dyskretnie sugerowa³ instrumentalistom liniê muzyki, pozwalaj±c jednocze¶nie na wspólne muzykowanie. Mo¿e w³a¶nie dlatego wykonanie obu dzie³ cechowa³a prostota, przejrzysto¶æ i piêkno wewnêtrznej konstrukcji.
Z wielk± rado¶ci± powita³em równie¿ na estradzie Przemys³awa Witka, który w przeci±gu paru lat zmieni³ siê w dojrza³ego, ukszta³towanego artystê.
Zaznacza siê to nie tylko w jego przemy¶lanym i wywa¿onym brzmieniu, ale te¿ i dojrza³ym podej¶ciu do konstrukcji dzie³a.
Koncert Czajkowskiego jest bowiem utworem, który (niech mi Kompozytor wybaczy moje blu¼nierstwo!) móg³by siê skoñczyæ po pierwszej czê¶ci — tak jest ona obszerna, zarówno pod wzglêdem czasowym, jak i ze wzglêdu na swoje bogactwo motywiczne. Istotn± zatem trudno¶ci± dla wykonawcy jest odpowiednie roz³o¿enie muzycznego napiêcia na wszystkie trzy czê¶ci utworu.
Cieszê siê, ¿e solista tak dobrze poradzi³ sobie z tym trudnym zadaniem — ¶wiadczy to o pewnej dojrza³o¶ci artystycznej, co w po³±czeniu z wrodzon± muzykalno¶ci± (ten Nokturn c-moll Chopina na bis!) i bieg³o¶ci± techniczn± zaowocowaæ mo¿e piêknymi dokonaniami artystycznymi.
I tych w³a¶nie obu m³odym Artystom ¿yczê!
Kacper Birula
Recenzja z koncertu 10.03.06
Proszê Pañstwa, napiszê bez ogródek: kto nie by³, niech ¿a³uje!
Kto by³ – domy¶la siê pewnie, ¿e mam tu na my¶li pi±tkowy koncert symfoniczny. Przyznam siê, ¿e zwabiony zosta³em wielkimi napisami na plakacie: „Sen nocy letniej” Mendelssohna, jego s³ynny Koncert skrzypcowy e - moll, do tego na deser „Tañce s³owiañskie” Antonina Dvoøaka – sami Pañstwo rozumiecie, ¿e nie mog³em oprzeæ siê tej pokusie i ruszy³em do gmachu Filharmonii.
I w rzeczy samej – nie zawiod³em siê.
Ju¿ pierwsze takty Uwertury ze „Snu…” w wysublimowany sposób przenios³y s³uchacza w ¶wiat szekspirowskiego dramatu (pamiêtacie Pañstwo ciekaw± inscenizacjê w Dworzysku?), gdzie jawa miesza siê z tym, co nierealne.
Ów nierealny koloryt, w mistrzowski sposób oddany przez sudeckich filharmoników pod dyrekcj± Dariusza Mikulskiego, w doskona³y sposób kontrastowa³ z nadchodz±cym pó¼niej tutti.
Cieszê siê, ¿e dyrygent dobrze wywa¿y³ proporcje brzmienia, szczególnie na pocz±tku tej czê¶ci, gdzie o przesadê dynamiczn± nietrudno.
To, co uderzy³o mnie ju¿ na pocz±tku koncertu, to wielka kultura grania zespo³u; mam tu na my¶li przede wszystkim s³yszalne wspó³muzykowanie grup instrumentów, oraz du¿a dba³o¶æ o jako¶æ brzmienia.
Da³o siê to zauwa¿yæ równie¿ w „Tañcach s³owiañskich” Antonina Dvoøaka, wykonywanych w drugiej czê¶ci koncertu.
Szczególnie cieszy decyzja o wykonaniu a¿ o¶miu utworów – jak¿e czêsto s³yszy siê tylko trzy tañce!
Z Tañcami tymi rzecz jest dziwna: z jednej strony nie bazuj± one na konkretnych, znanych melodiach, a z drugiej – w najlepszy z mo¿liwych sposobów opisuj± s³owiañsk± duszê, jej rado¶ci i têsknoty.
Mo¿e dlatego w³a¶nie s³uchacze zdecydowali siê nagradzaæ brawami ka¿dy z o¶miu b³yskotliwie wykonywanych utworów.
Wreszcie na koniec s³ów kilka o koncercie Mendelssohna.
Micha³ Maciaszczyk po raz kolejny zaprezentowa³ niezwyk³±, wrodzon± muzykalno¶æ, po³±czon± z nieskaziteln± technik±.
Najbardziej jednak, prócz owej mistrzowskiej gry, podziwiaæ mo¿na jego muzyczn± pasjê – w czasie gry Maciaszczyk to prawdziwy wulkan energii, który stara siê swoj± rado¶ci± muzykowania zaraziæ (ze ¶wietnym zreszt± skutkiem) towarzysz±cych mu muzyków.
Nie dziwi zatem gor±cy aplauz zgromadzonej publiczno¶ci, która na wystêpuj±cych artystach wymog³a powtórzenie trzeciej czê¶ci koncertu.
A autorowi tego podsumowania na my¶l przysz³y s³owa Ravela: „Muzyka to przecie¿ piêkna zabawa – nie ponure egocentryczne mêki”.
Oby wiêcej takich koncertów!
Kacper Birula
***
Romantyczny wieczór w Filharmonii
Ka¿dy, kto choæ na chwilê zatrzyma³ swój wzrok na znajomym plakacie Filharmonii Sudeckiej z pewno¶ci± poszerzy³ grono wa³brzyskich melomanów na wieczornym koncercie, w pi±tek, 18. listopada. Powód? Po pierwsze- Beethoven, po drugie- Mendelssohn. Wystarczy by daæ siê porwaæ. Ja równie¿ tego dnia znalaz³am siê w szeregach s³uchaczy, którzy niestety do¶æ nieznacznie obsadzali salê. A szkoda. Rzadko bowiem mamy okazjê obcowaæ ze sztuk± w tak dobrym wydaniu.
Bohaterem wieczoru by³ solista Hong-Chun Youn, który wykona³ III koncert fortepianowy c-moll op.37 L. van Beethovena. Utwór ten wnosi ze sob± wiele ¶wie¿o¶ci i lekko¶ci w³a¶ciwej klasycyzmowi, mimo ¿e przebijaj± ju¿ przez niego echa romantycznego dramatyzmu. Pianista, dysponuj±cy niezwykle miêkk± barw±, p³ynnie wyprowadza³ frazy, które faluj±co wyp³ywa³y jedna z drugiej. Solista doskonale wspó³pracowa³ z orkiestr±, prowadz±c z ni± dialog legato. Chwilowy brak kontaktu z dyrygentem (K. Slowikiem) nie wp³yn±³ na dalszy przebieg utworu. W kadencji Youn da³ prawdziwy popis swoich umiejêtno¶ci technicznych, przejawiaj±cych siê w selektywnej, perlistej i niezwykle dynamicznej grze, a doskona³y zmys³ estetyczny pozwoli³ mu na piêkne cieniowanie w zakresie kilku poziomów piano i prowadzenie z wysmakowaniem fraz rubato. Bajeczna muzykalno¶æ zapowiada³a prawdziw± ucztê duchow± w drugiej czê¶ci. Tak te¿ siê sta³o. S³odkie i wdziêczne Largo przynios³o spokój i ukojenie. Chyba jednak, s±dz±c po pierwszych taktach czê¶ci ostatniej, muzycy poddali siê zbyt wielkiemu emocjonalnemu rozko³ysaniu, bo zamiast ekspresyjnego Ronda da³a siê s³yszeæ gmatwanina rozwleczonych nazbyt d¼wiêków. W miarê jednak, jak rozwija³a siê czê¶æ, muzycy budzili siê ze snu i w rezultacie koniec zabrzmia³ bardzo imponuj±co, co zreszt± mo¿na powiedzieæ o ogólnym ca³okszta³cie.
Po przerwie przenie¶li¶my siê, za spraw± muzyki, do pewnej mglistej krainy nad wzburzonym morzem. Melancholijn± atmosferê szkockiego krajobrazu roztoczy³a przed nami III symfonia a-moll op. 56 F. Mendelssohna. Nastrojowa czê¶æ I zabrzmia³a niezwykle przejmuj±co. Nostalgiczny temat o ogromnym ³adunku ekspresyjnym piêknie prowadzi³y skrzypce, snuj±c przepe³nion± têsknot± krystalicznie czyst± frazê, dopracowan± w ka¿dym najdrobniejszym szczególe. Burzliwe tematy, przeplataj±c siê z lirycznymi motywami sk³ania³y do refleksji i powagi. Atmosferê zadumy przerwa³a skoczna i radosna, jak na scherzo przysta³o, czê¶æ II, zaopatrzona w du¿± dawkê ludowego optymizmu. W Adagio powróci³ ³zawy sentymentalizm, po którym da³ siê s³yszeæ surowy, posêpny temat IV czê¶ci. Drobne nieczysto¶ci w skrzypcach, które wdar³y siê w przebieg, rekompensowa³y piêknym brzmieniem instrumenty dête drewniane. Pompatyczne zakoñczenie, z doskonale wykonanym waltorniowym solo, by³o wymarzonym ukoronowaniem tego wieczoru.
My¶lê, ¿e równie udanych wieczorów Filharmonia Sudecka jest w stanie zagwarantowaæ nam jeszcze wiele w tym sezonie. Z bogatej oferty koncertowej ka¿dy z pewno¶ci± wybierze co¶ dla siebie. Dlatego warto czasem zwróciæ uwagê na znajomy plakat.
Patrycja Noskowiak
--------
Filharmonia Sudecka w Wa³brzychu
ul. S³owackiego 4 58-300 Wa³brzych
Kasa biletowa: 0-74 / 842-28-93
fax: 0-74 / 842-28-93
e-mail: info@filharmonia-sudecka.pl
www.filharmonia-sudecka.pl
KOMENTARZE:
30 Sierpnia 2005, 22:37 Autor: " JA " ...bez komentarza.
21 Wrze¶nia 2005, 22:41 Autor: " JA " Dlaczego nie zamie¶cili¶cie, drodzy Pañstwo, ¿adnych informacji odno¶nie dzisiejszego koncertu? To by³o naprawdê co¶ wa¿nego. Pozdrawiam.
9 Listopada 2006, 22:21 Autor: ten ktory sie zna to bylo slabe.Brzydkim dzwiekiem, szybko i bez najmniejszego sensu.Czlowieku posluchaj Heifetza albo Oistrakha.Jezeli nic do Ciebie nie dotrze to blagam , nie graj,zajmij sie uczeniem w szkole
4 Grudnia 2006, 13:17 Autor: heifetz rewelacyjny koncert , jesli moj poprzednik nie ma pojecia o grze na skrzypcach to prosze sie nie wypowiadac . Wspaniale wykonanie - emocje , wielka paleta barw i niesamowita wirtuozeria, a jesli chodzi o dzwiek to Maciaszczyk posiada jeden z najbardziej cudownych !!!
2 Lutego 2007, 23:28 Autor: Mariola z Opola A ja niedawno wróci³am z koncertu w Filharmonii Opolskiej i Pan Maciaszczyk by³ rewelacyjny!!! Reszta te¿ oczywi¶cie (ach ten Bogus³aw Dawidow... i jego orkiestra..). Nadal nie mogê doj¶æ do siebie... Pozdrawiam :-))) Dodam ¿e jestem laikiem ale lubiê muzykê... ;)
Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. Redakcja portalu Twoje Sudety nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii.
Redakcja portalu zastrzega, ¿e w komentarzach i opiniach nie
mog± znale¼æ siê tre¶ci reklamuj±ce przedsiêbiorców, ich dzia³alno¶æ lub
oferowane przez nich towary i us³ugi; nie mog± siê te¿ znale¼æ tre¶ci
zabronione przez prawo, wulgarne, obra¼liwie, naruszaj±ce zasady wspó³¿ycia
spo³ecznego, naruszaj±ce prawa Redakcji lub innych osób - w przypadku
pojawienia sie takich opinii bêd± one przeredagowane, ich tre¶æ skrócona lub usuniêta.
|
Nie Przegap!
OG£OSZENIA
S O N D A
Co s±dzisz o obostrzeniach w zwi±zku z og³oszon± pandemi±?
S± przesadne, a¿ takiego wielkiego zagro¿enia przecie¿ nie ma | 100.00% | Uwa¿am, ¿e wprowadzone przepisy s± uzasadnione i ka¿dy powinien siê do nich stosowaæ | 0.00% | Nie mam zdania | 0.00% |
Wiadomo¶ci // region
:: Zasi³ek popowodziowy dla mieszkañców gminy Walim
Rodzina lub osoba samotnie gospodaruj±ca poszkodowana w wyniku wyst±pienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbêdnej potrzeby bytowej, mo¿e otrzymaæ jednorazowy zasi³ek powodziowy w kwocie do 2.000 z³. Wnioski przyjmowane s± w Urzêdzie Gminy Walim w kancelarii, e mailem urz±d@walim.pl lub poprzez elektroniczn± skrzynkê podawcz± e-PUAP Urzêdu Gminy Walim.
:: Wspólne sprz±tanie gminy Walim
Ostatni tydzieñ by³ wyj±tkowo trudnym czasem. Niszczycielskiej si³y wielkiej wody, ktora przesz³a przez nasz± gminê nieszczê¶liwie do¶wiadczy³o wielu mieszkañców trac±c dobytek, a nawet dach nad g³ow±.
:: Zmiana godzin otwarcia wie¿y widokowej w Parku Sobieskiego
Od 1 wrze¶nia Wa³brzyska Wie¿a Widokowa w Parku Sobieskiego czynna jest w godzinach od 9:00 do 19:00.
:: Budowa ul. Diamentowej w Dzier¿oniowie
Obok ul. Srebrnej, Bursztynowej Rubinowej i Szafirowej miasto buduje kolejn± drogê. Diamentowa prowadzi do domków jednorodzinnych wybudowanych pomiêdzy now± czê¶ci± os. Têczowego, ul. Akacjow± i Z³ot±.
:: Projekt Wakacje - praca, profilaktyka, przygoda
Od wielu lat O¶rodek Sportu i Rekreacji oraz Urz±d Miasta w Dzier¿oniowie przy wspó³pracy M³odzie¿owego Centrum Kariery OHP w Dzier¿oniowie organizuje projekt „Bezpieczne wakacje - bez alkoholu” a w tym roku nadali¶my mu now± nazwê „Projekt Wakacje: praca, profilaktyka, przygoda.” Program ma na celu budowanie poczucia w³asnej warto¶ci, wyrobienie szacunku do pracy swojej i cudzej, rozwijanie umiejêtno¶ci funkcjonowania w grupie oraz integracjê m³odzie¿y z ró¿nych ¶rodowisk, o ró¿nym statusie ekonomicznym i z ró¿nymi problemami.
Archiwum
Szukaj w newsach:
Szukaj po czasie emisji:
Pa¼dziernik 2024 |
Po |
Wt |
Sr |
Cz |
Pi |
So |
Ni |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | | | |
|